Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mkljons
Jag har en XC60 -09 Summum med elinfällbara backspeglar. Nu är det så att vänster backspegel vid upplåsning av bilen "går förbi" sitt läge och fortsätter så långt fram det går. Jag har försökt allt. Brutit den till sitt riktiga läge, låst och låst upp igen säker 20 gånger - ingen bättring. När man bryter den till sitt riktiga läge, så sitter den inte fast i någonting, utan är "slapp" och fäller sig bakåt av fartvinden när man åker.

Sedan såg jag även att det ligger 3 cm. vatten i blinkersglaset i samma backspegel. Kanske ett samband - jag tänker kortslutning för någon slags lägesgivare inne i backspegeln. Blinkersen fungerar dock som den ska.

Vad göra? Kan man åberopa skadegörelse och få försäkringsbolaget att stå för reparationen? Jag har MER-försäkring, så skadegörelse är självriskfritt...
Jag har haft samma problem med förardörrs spegeln på min XC60. Men den fastnade vid rätt läge om man stoppade den med handen där, så fungerade den bra några veckor tills den fick för sig att gå för långt igen.

Jag bytte spegel för att lösa problemet, enligt verkstaden fanns det inget annat att göra.

Försäkringsbedrägeri är väl aldrig att rekommendera....

/Martin
Garantier är normalt 2 år om det är produktfel, 3:dje året gäller KKL om du är första ägaren. Inaga garantier vid ev skadegörelse
Finns s.k TIE rapporter på detta problem, så är det ingen skadegörelse så borde det inte vara ngt problem att få en ny spegel
Ringde Volvoverkstaden idag, ny backspegel skulle gå på 3400:- inkl. montering.
Fick inget klart besked på om Volvo skulle ta på sig kostnaden eller ej.
Garantin gick ut i Juni.... :twisted:
Hej
jag fått samma problem på min xc60. 3500:- för rep. Inte roligt. Hutlöst skulle jag vilja säga.

Någon som vet hur in/ut-fällningsmekaniken fungerar? Stoppläget för den spegeln som fungerar känns som om det vore ett spår eller mekanisk stopp som den klickar in i. För den trasiga finns inte detta spår eller läge utan för man den manuellt så klickar den inte in i något utan går förbi och fälls fram till det tar mekaniskt stopp. I samband med problemet uppstod insåg jag också att eluppvärmningen slutat fungera. Vet inte om det har samband eller om det är en tillfällighet.

Någon som haft isär sidospegeln och vet hur in/utfällningsmekaniken fungerar och vad som kan tänkas ha gått sönder.

Garantin gick ut för ett halvår sedan. :(
Elfel på spägeln, garanterat. Antingen internt i spegeln, eller/och i connectoren inuti dørrsidan. Säkraste settet att fixa er att demontera dörrsidan och kolla på kontakterna der, om dom er bra behøvs en ny komplett spegel.
3500 låter som ett klipp ;) Var glada att ni inte har BLIS, då är det minst det dubbla.

Om man inte har tummen centralplacerad kan man ju alltid köpa en ny eller begagnad spegel och byta själv (två-pack kostar 2525:- hos volvobutiken)? Dörrsidan sitter med en skruv under handtaget, sedan kan man rycka bort den nedifrån och upp sas. Konsolen innanför spegeln bänder man rakt bakåt. Spegelglaset bänder man försiktigt bort och kåpan kan man sedan ta bort rakt bakåt när kan kommer åt spärrarna bakom spegeln.
Själva spegelhuset sitter sedan med tre skruv. Dessa är självgängande och nya spegeln har inga gängor så det är vettigt att köpa tre nya skruvar om man köper ny spegel.

/Martin
Tack för mektipsen.
Jag skall plocka isär det idag så får vi se hur det ser ut. Troligen är uppvärmningen ett separat problem, kanske orsakat av att spegeln viks fram för långt. Men främst vill jag förstå varför den inte stannar i sitt normala läge utam viks framåt. Fanns ett gäng gamla speglar på bildelsbasen och tar man den gamla kåpan så borde det ju inte spela någon roll att de hade annan färg. Dock va ganska dyra 1750-2000:- så kanske like bra att köpa ny spegel+armatur om de ligger på 2500:-.
DennisCA's Volvo 850 -97

Oj neej, tappade dekorlisten i golvet då jag[…]

Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]