Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av improwise
Tänkte höra vad ni tycker om Volvo Business Lease? Är eg inte så sugen på att leasa alls iom att min firma skulle kunna finansiera köpet rakt av, men de idiotiska momsreglerna gör ju att man nästan måste låna pengar trots att man inte behöver. Skulle eg bara vilja ha en 2 årig leasing för att då iaf minimera räntekostnaderna, men då verkar man inte kunna få Volvo Business Lease som bara finns som 3 årigt.

Så vad säger ni, är Volvo Business Lease en bra produkt med faktiska mervärden, eller är det mer en gruppering av saker man lika väl kan köpa själv? Man får ju ett års extra garanti dock som så klart är värt en del, men jag har lite svårt att sätta något bestämt värde på för att bestämma mig.

Tar gärna emot kloka synpunkter och funderingar! :)
Användarvisningsbild
av kave
improve: Detta förstår jag inte alls. Har du räknat eller gissar du bara?
Säg att du köper en bil för 400.000. Du tar den på 24 månaders leasing. Vi räknar på 50% restvärde.
Enligt populära leasingberäknare får du en månadskostnad på 8933 efter halvt momsavdrag. Det blir 214392:-
Om du själv betalar så blir det ju "bara" 200.000.
Sen kan man ju alltid fundera på om det är vettigt att binda upp pengarna etc, men skyll inte på momsreglerna.
Ska du göra affären så billigt som möjligt så köper du den.
av improwise
kave skrev:improve: Detta förstår jag inte alls. Har du räknat eller gissar du bara?
Säg att du köper en bil för 400.000. Du tar den på 24 månaders leasing. Vi räknar på 50% restvärde.
Enligt populära leasingberäknare får du en månadskostnad på 8933 efter halvt momsavdrag. Det blir 214392:-
Om du själv betalar så blir det ju "bara" 200.000.
Sen kan man ju alltid fundera på om det är vettigt att binda upp pengarna etc, men skyll inte på momsreglerna.
Ska du göra affären så billigt som möjligt så köper du den.
Nu har du väl räknat helt utan någon kontantinsats antar jag, vilket känns lite ologiskt för har man som jag kapital att köpa hela bilen så har man så klart också kapital för att mata in så mkt som möjligt i en första förhöjd avgift, som ju inte blir nån ränta eller amortering på. Tyvärr finns ju begränsningsregler även där. Med en 30% kontantinsats får man ju 3658 per månad = 87792 kr för 24 månader (vid 50% restvärde).
Användarvisningsbild
av kave
Och? Du får ju fortfarande betala ränta. Det blir 7792 kronor dyrare, plus alla extravagifter som läggs på. Kan du verkligen betala 30% första förhöjd hyra och sen leasa i två år?
Inte mycket dyrare, men likväl dyrare än om du köper den kontant. Slutsats, har du pengarna så betala den kontant, som med allt.
Varför vi ska göda leasingbolagen på detta sett förstår jag inte, det borde går att få dra momsen som företagare om man köper en bil också. Du får väl starta trafiskola annars, då får du dra hela momsen och får lägre förmånsvärde etc etc.
av improwise
kave skrev:Och? Du får ju fortfarande betala ränta. Det blir 7792 kronor dyrare, plus alla extravagifter som läggs på. Kan du verkligen betala 30% första förhöjd hyra och sen leasa i två år?
Inte mycket dyrare, men likväl dyrare än om du köper den kontant. Slutsats, har du pengarna så betala den kontant, som med allt.
Varför vi ska göda leasingbolagen på detta sett förstår jag inte, det borde går att få dra momsen som företagare om man köper en bil också. Du får väl starta trafiskola annars, då får du dra hela momsen och får lägre förmånsvärde etc etc.
Men du har ju vad jag kan se fortfarande inte tagit hänsyn till momseffekterna, dvs att momsen är halvt avdragsgill i leasingfallet men inte i köpfallet (vilket man ju kan tycka vad man vill om men vad hjälper det).
Användarvisningsbild
av Camel
improwise skrev:Tänkte höra vad ni tycker om Volvo Business Lease? Är eg inte så sugen på att leasa alls iom att min firma skulle kunna finansiera köpet rakt av, men de idiotiska momsreglerna gör ju att man nästan måste låna pengar trots att man inte behöver. Skulle eg bara vilja ha en 2 årig leasing för att då iaf minimera räntekostnaderna, men då verkar man inte kunna få Volvo Business Lease som bara finns som 3 årigt.

Så vad säger ni, är Volvo Business Lease en bra produkt med faktiska mervärden, eller är det mer en gruppering av saker man lika väl kan köpa själv? Man får ju ett års extra garanti dock som så klart är värt en del, men jag har lite svårt att sätta något bestämt värde på för att bestämma mig.

Tar gärna emot kloka synpunkter och funderingar! :)
Jag har precis samma situation när bilar införskaffas. Det är riktigt att momsreglerna inte medger avdrag alls om bilen ägs av företaget för denna typ av bilar. Vi har valt att leasa bilarna för att få halvt momsavdrag på leasekostnaderna. Men det tillkommer å andra sidan ränta. För att minimera räntekostnaden så tar man en så hög första förhöjd hyra som möjligt ca 20% och ett så lågt restvärde som möjligt ca 30%-35%. Då får man halvt momsavdrag på större delen av totalkostnaden och räntekostnaden blir så låg som möjligt. Om bilen är värd mer än restvärdet återför man det till bolaget och sätter man in det i nästa affär vid bilbyte. Momsavdrag på restvärdet får man inte. En fördel med business lease är att vi erhöll tre års nybilsgaranti, dvs. hela avtalslängden. Vad det är värt vet man ju inte egentligen, beror ju på hur mycket som krånglar på bilen. En annan fördel är ju att kapitalbindningen i bolaget minskar något med leasing. Skillnaden mellan räntekostnaden och momsavdraget tillsammans med fördelarna av minskad kapitalbindning går i stort sett jämt ut. Om man jämför att betala bilen med löneskattade pengar och äga den privat mot att ha den som förmånsbil i bolaget så blir totalkostnaden ungeför lika ur ett bolagsägarperspektiv. Men det blir lite billigare att ha bilen i bolaget totalt sett ju mer bilen krånglar eller ju mer man kör eftersom reparationer och underhåll är det fullt momsavdrag på samt att man inte betalar förmånsvärde, löneskatter eller arbetsgivaravgifter på sådana kostnader.
av improwise
kave skrev:Och? Du får ju fortfarande betala ränta. Det blir 7792 kronor dyrare, plus alla extravagifter som läggs på. Kan du verkligen betala 30% första förhöjd hyra och sen leasa i två år?
Jag tror du missar effekten av den första förhöjda avgiften i kombination med biliens inköpspris (som i mitt fall är ca 475 000 kr). Då får iaf jag att leasingen blir ca 25% på förhojd första avgift och 25% restvärde.
av improwise
En sak som jag tror man lätt kan missa, men som Volvo säkert inte missat, är att en 36 månaders leasing faktiskt är klart dyrare än en 24 månaders. I mitt fall är det ca 15 000 kr skillnad när jag räknat efter, vilket innebär att det extra årets garanti som Volvo "bjuder på" skulle kosta mig ca 15 000 kr, vilket då kanske inte blir riktigt lika generöst längre. Eller har jag missat nåt?

Det är till EGR-ventilen. Har du kännt […]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]

Ja det ska sitta en vacuumslang som går till[…]

Ok tack för svaret. Kollade tändstiften […]