Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PalmE
På min V60 MY11 är det traditionella spolarmunstycken som ger 2 strålar per sida, men jag skulle vilja ha samma "dusch" som jag hade på min förra V50 MY08. Finns det några munstycken som passar rakt av på V60?
av irie
Anledningen till man valt 4 strålar är att dom 2 mittersta ska vara riktade uppåt där kameran/radarn sitter, är det inte rent där så funkar inte dom olika säkerhetsfunktionerna.
Skulle med andra ord inte rekommendera att byta munstycken och därmed minska renheten vid kameran/radarn.
Användarvisningsbild
av PalmE
Ok jag förstår tanken, men jag har inte driver support paketet så det är endast city safety. Nackdelen nu är att jag tycker inte rutan blir ren utan det blir typ som en "hinna" på rutan eftersom den inte sprider ut spolarvätskan tillräckligt. Hade inte det problemet på min förra bil med duschmunstycken.
av irie
Problemet med att rutan inte blir tillräckligt ren beror mer på valet av torkarblad som Volvo valt än på hur spolarvätskan fördelas.
På många andra modeller så är bladen av fjädrande typ men tyvärr så har man satsat på platta blad.

Ibland går tyvärr inte utvecklingen framåt på alla områden, kanon med alla säkerhetspaket som finns till S60/V60 men att hålla rutan ren var inte lika högt prioriterat. :(
Användarvisningsbild
av PalmE
En annan grej jag stör mig på är att det tar nån sekund när man aktiverar spolarna till att det sprutar på rutan. Så är det inte på tex V50, där kommer det spolarvätska direkt och man slipper att torkarna går ett par vändor torrt och smetar ut skiten på rutan. :| Men men det får man väl leva med antar jag....
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]

XC70 -14 Stolvärme reglering?

För att byta värmeslinga får man &[…]

Alla kunde nog fås med det, men det ingick i[…]

Vägmätare saknas

Tryck på OK/mitt-knappen på höger[…]