Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rojo8515
Vad jag förstår så utvecklas Haldex en hel del. Nu undrar jag om min MY10 har Haldex "generation 4" som jag uppfattat har lite oljetryck på redan från stillastående och driver på alla 4 eller åtminstone på både fram och bak?

Det var väl XC90 med V8:an som var först ut med den lösningen?

Eller är det samma Haldex som på vanliga XC90 dvs normalt framhjulsdriven och efter att framhjulen spunnit loss 1/6 dels varv börjar bakhjulen att driva?

I lägre farter upp till 50 km/h i riktigt tvära kurvor upplever jag den som först framhjulsdriven och lite understyrd, sen går bakhjulen in och börjar med en liten tendens till bakhjulssladd och man ger på full gas och därpå reder antisladdsystemet upp allt.

Men från stillastående driver den på hur bra som helst så jag antar att det är förtryck.
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är samma Haldex på samtliga bilar av samma årsmodell.
XC90 V8 var nog först med att ha vist tryck vid stilla stående, men även detta tryck har ändrats i mogångar sedan dess.
senaste ändringen på Haldex är att man tagit bort några lamellar & sänkt trycket.

Sen har jag förmig att haldexen vid körning greppar i efter 1/8 dels kardanvarv
av Tompak
M.a.o en kanonbra fyrhjulsdrift eftersom Volvo V60 totalvann AMS test av fyrhjulsdrift i senaste numret...
av rojo8515
Visst funkar AWD:n strålande på XC60, och som jag förstår så har alla Volvobilar nu lite förtryck från stillastående?

Tidgare XC modeller upplevde jag ofta som "framhjulsdrivna" men den känslan är helt borta i min XC60 MY10 så något är förändrat.
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]

XC70 -14 Stolvärme reglering?

För att byta värmeslinga får man &[…]

Alla kunde nog fås med det, men det ingick i[…]

Vägmätare saknas

Tryck på OK/mitt-knappen på höger[…]