- fre 28 jan 2011, 20:14
#493272
Vad jag förstår så utvecklas Haldex en hel del. Nu undrar jag om min MY10 har Haldex "generation 4" som jag uppfattat har lite oljetryck på redan från stillastående och driver på alla 4 eller åtminstone på både fram och bak?
Det var väl XC90 med V8:an som var först ut med den lösningen?
Eller är det samma Haldex som på vanliga XC90 dvs normalt framhjulsdriven och efter att framhjulen spunnit loss 1/6 dels varv börjar bakhjulen att driva?
I lägre farter upp till 50 km/h i riktigt tvära kurvor upplever jag den som först framhjulsdriven och lite understyrd, sen går bakhjulen in och börjar med en liten tendens till bakhjulssladd och man ger på full gas och därpå reder antisladdsystemet upp allt.
Men från stillastående driver den på hur bra som helst så jag antar att det är förtryck.
Det var väl XC90 med V8:an som var först ut med den lösningen?
Eller är det samma Haldex som på vanliga XC90 dvs normalt framhjulsdriven och efter att framhjulen spunnit loss 1/6 dels varv börjar bakhjulen att driva?
I lägre farter upp till 50 km/h i riktigt tvära kurvor upplever jag den som först framhjulsdriven och lite understyrd, sen går bakhjulen in och börjar med en liten tendens till bakhjulssladd och man ger på full gas och därpå reder antisladdsystemet upp allt.
Men från stillastående driver den på hur bra som helst så jag antar att det är förtryck.