Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ni som kör XC 60 2-hjulsdriven hur funkar den på vintern?

Jag tycker den verkar vara en perfekt vinterbil, behövs verkligen 4WD för normal körning?

Även en vinter som denna med mycket snömodd?

Hur snålt går den i verkligenheten, skiljer det mycket mod 4wd?
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: flyttad till rätt forumsdel
Min bästa jämförelse (och jag vet den är dålig) är med en FWD V70 2.5T med däck som är 6 år gamla och dubbfria och med en vinter som denna (i Sundsvall) så väntar jag stort på en AWD (XC60 som jag beställt och provkört, då med dubbdäck ska sägas).

Varför det? Jo jag bor så till att jag har en del backar, om än centralt i Sundsvall, som inte är så lätta i vintertid innan man plogat OCH sandat. Förr med vintrar som var mera snöfria även här hade jag nog inte saknat AWD så mkt. Och då körde jag ofta på snöfri och saltad motorväg rätt så ofta, men det var då det.
Har kört FWD X60 D3 sedan lucia och är supernöjd. I Göteborg har det sedan i november varit halt eller mycket halt på gatorna, de flesta smågator har is med lite modd ovanpå - förrädiskt och mycket halt. Har inga problem att ta mig fram, kommer igång snabbast om jag vill vid rödljusen, tar mig uppför backar där andra slirar. Tyngden gör sitt förstås och så får man vara lätt på foten. Tillsammans med DTSC:n funkar det mycket bra. Kör inte ens med dubb, fast nya fina dubbfria vinterdäck förstås.

Fyrhjulsdrift är säkert ännu bättre, men jag vill inte betala den extra decilitern varje mil året om, det behövs inte på en stor tung och välbalanserad bil som detta om man inte ska "extremköra" - tycker iallafall jag.
Det är en enorm skillnad på FWD och AWD. XC60 eller V70 gör liten skillnad, det avgörande är FWD eller AWD. Även med nya dubbdäck hasar en FWD omkring i detta väglag. Enda fördelen är väl att man tydligare känner att det är halt... men klart att en AWD vore bra vintrar som denna. Sen är det ju upp till var och en att avgöra om det är värt 0,5-1 dl extra/mil, kanske dyrare skatt och försäkring, i vissa fall sämre komfort (dock ej XC60, tror jag), lägre toppfart:) etc. För egen del tycker jag att summa summarum är 2WD fullt tillräckligt..../PH
Som några redan kommenterat , en AWD och FWD går inte att jämföra på samma vecka.
Skillnaden är enorm, men det är den mellan en vanlig V70 och en AWD också.
Jag vill påstå att XC60 eller V70 FWD är helt kass på vinterföre om man inte har de absolut bästa vinterdäcken.
Jag följer även lite utländska "Volvo forum", nu när snön fallit riktigt ordentligt även i England där är XC60 FWD tydligen populär pga förmånsbeskattningen.
Där får XC60 FWD väldig kritik för att inte ta sig fram lika bra som exv. V70 i snöhalkan.
Skall man ha en diesel utan AWD så skall man tänka på att man får D3an som 2,0 variant.
Bor ute på landet där det ibland är si och så med snöröjningen, så vi valde en AWD och det är jag glad för. Den tar sig fram på ett helt annat sätt än den V 70 FWD
vi hade innan. Man kör ju mycket lättare, för den tuggar sig fram fast det är ganska mycket snö. Även i stan kör man lättare bland drivorna och speciellt i gatukorsningar när det är halt. Om det är värt pengarna? För vår del är det värt det.
Steff 99 skrev:Där får XC60 FWD väldig kritik för att inte ta sig fram lika bra som exv. V70 i snöhalkan.
Vet du om det var med vinterdäck eller inte?

Har kontakt med USA lite och fick höra en som snackade skit om sin S60 T6 awd i snöstormen. Konstigt att den blir stillastående när han har 235/40 18" Pirelli Pzero Rosso.... :roll:
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?

Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]