Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Vi har nu väntat på vår andra XC60 sedan augusti. Bilen producerades innan vecka 46 mao så har vi den gamla instrumentbrädan. Igår fick vi informationen av Bilia att de har problem med ett rör som sprutar in diesel i motorn och att leveranserna har stoppats av alla bilar med dieselmotorer (iaf XC60). Informationen vi fick när vi tidigare kontaktade Volvo i Göteborg (via först "Min Volvo" och sedan direkt över telefon, 020-948080) var att leveransen var försenad pga komponentbrist. Vilket iofs kan vara sant eftersom de antagligen väntar på ett felfritt rör till insprutningen av diesel i motorn.

Det mest upprörande för mig är att Volvo i Göteborg inte tar ansvar kring sin leverans av bilen utan envisas hela tiden med att referera till återförsäljaren! Trots att leveransförseningen uppenbarligen har med kvalitetsbrister hos Volvos underleverantörer att göra.

Är det någon annan som upplever samma sak både med leveranstiden och Volvos inställning?
Detta är ett känt problem som avhandlats i olika trådar här på forumet det gäller D5 och D3 2,4l inte enbart XC60
Eftersom du köpt bilen av en ÅF så är det dom du skall ha kontakt med.
Det är det din ÅF som du skall förhandla med om du pga av detta vill säga upp ditt kontrakt eller vill ha ersättning.
Viktigt är också att läsa det finstilta i kontraktet vad det säger om leveransförseningar.
Skulle ÅF inte bry sig om ditt problem kan du ta kontakt med Volvo Personbilar Sverige AB eller om du köpt som privatperson konsumentvägledaren i din kommun.
Där ser man...

Vi kommer iaf få en lånebil av Bilia fram till leveransen av bilen och vi hade en V60 över julhelgen. Efter mycket om och men så har Bilia tagit en del av ansvaret och släppt till lite extra... Inte mer än rätt när man har under mindre än ett år genererat intäkter för närmare 1 MSEK....
:lol: Du lär väl få en kompensation också för den försenade leveransen.
Fick min XC60 levererad i början på september istället för augusti,och återförsäljaren(Brandt) satte in 5000:- på mitt volvokort som kompensation :lol:
skiffervag skrev::lol: Du lär väl få en kompensation också för den försenade leveransen.
Fick min XC60 levererad i början på september istället för augusti,och återförsäljaren(Brandt) satte in 5000:- på mitt volvokort som kompensation :lol:
Det var schysst gjort!!!/PH
MOSXC60 skrev:Hej

Vi har nu väntat på vår andra XC60 sedan augusti. Bilen producerades innan vecka 46 mao så har vi den gamla instrumentbrädan. Igår fick vi informationen av Bilia att de har problem med ett rör som sprutar in diesel i motorn och att leveranserna har stoppats av alla bilar med dieselmotorer (iaf XC60). Informationen vi fick när vi tidigare kontaktade Volvo i Göteborg (via först "Min Volvo" och sedan direkt över telefon, 020-948080) var att leveransen var försenad pga komponentbrist. Vilket iofs kan vara sant eftersom de antagligen väntar på ett felfritt rör till insprutningen av diesel i motorn.

Det mest upprörande för mig är att Volvo i Göteborg inte tar ansvar kring sin leverans av bilen utan envisas hela tiden med att referera till återförsäljaren! Trots att leveransförseningen uppenbarligen har med kvalitetsbrister hos Volvos underleverantörer att göra.

Är det någon annan som upplever samma sak både med leveranstiden och Volvos inställning?
Tycker det låter helt rimligt att du har kontakt med ÅF och inte med Volvo direkt. Så är det väl i all verksamhet, man går till den man köpt produkten av. Om hiss, bredband eller ac inte funkar på ett hotell går man till receptionen, inte till Kone, Telenor och Mitsubishi. Givetvis ska ÅF hantera det på ett bra sätt sen./PH
Nu börjar det bli riktigt intressant :D

Så om ett nummer av Teknikens Värld, SVD, DN, DI eller någon annan tidning som du prenumererar på är defekt alt. uteblir så kontaktar du det telemarketingföretaget som sålde prenumerationen?!

I min värld så förmedlar Bilia i det här fallet en bil till mig enligt de specifikationer jag satt upp... Återförsäljaren (Bilia) knappar in beställningen direkt i Volvos SAP-system (om jag förstått det rätt). En bil är en kapitalvara som jag kan ställa höga krav på gällande t.ex. kvalité, leverans och service... Självklart förstår jag varför inte Volvo vill prata med slutkonsumenten direkt - man åsidosätter hela servicetänket med återförsäljarledet.... Men i slutänden är bilarna till för konsumenterna och INTE återförsäljarna!

ör övrigt är det, enligt min mening, stor skillnad på att köpa en produkt eller en tjänst... Bil = produkt - hotellnatt = tjänst... I tjänstefallet går jag självklart direkt till den organisation jag köpt hotellnatten från om hissen skulle krångla etc...

I produktfallet så har jag köpt en bil av fabrikatet Volvo som förmedlas via Bilia som iofs skulle kunna vara en sorts tjänst men jag resonerar att produkten ägs av Volvo tills jag har fått den levererad och har betalat. Alla övriga tillbehör som vinterhjul, dragkrok, takbox, service etc vänder jag mig självklart till Bilia för ev. reklamationer, synpunkter osv.... Återförsäljarna tjänar majoriteten av sina pengar på "sidotjänster" och alltså inte (min uppfattning) på själva försäljningen av bilen.

Med det sagt så är det självklart att Bilia är de som har mest att vinna på att hantera relationen till slutkonsumenten (dvs mig) på bästa sätt. De vill ha en långsiktig relation till mig som kund. Volvo däremot, vilket stör mig, behöver inte ha samma tighta relation till slutkunderna och enligt mig så tar det inte det ansvar de borde i sin roll som kapitalproduktproducent...

//MOSXC60 - som för övrigt har svart bälte i reklamation på skor och andra icke kapitalprodukter!
Så om du beställer in ett par skor som skoaffären inte har på lager så kontaktar du tillverkaren i t.ex Italien om skorna är försenade? Själv kontaktar jag butiken där jag har beställt skorna.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]