Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har under en tid testat Volvos senaste fyrhjulsdrivna modellprogram (MY11) och nu senast på vinterväglag. Bilarna är grymma, vilken stabilitet, distinkt gaskänsla och bra ös (särskilt trimmad D5 awd och T6 awd) men det saknas en detalj som gör att jag själv inte blir nöjd. Knappen för att stänga av DSTC verkar vara helt borttagen till i år. Rätta mig om jag har fel. Men hur jag än letar hittar jag inte funktionen för att stänga av DSTC (ANTISPINN/ANTISLADD). Även instruktionsboken verkar bekräfta detta (se nedan).

Bild

Uploaded with ImageShack.us

I sportläget blir bilen mycket rappare och roligare att köra men antispinn är fortfarande inkopplat. Kommer du ner i djupsnö stängs motorkraften ner direkt. Du kan alltså inte åka på ett långt, kontrollerat ställ genom en kurva med djupsnö. Successivt dör motorkraften tills bilen står helt stilla. Du kan inte heller trycka gasen i botten på låga växlar och få upp bakänden. Tex att köra på ställ runt en rondell är inte längre möjligt eller att göra så kallade ”doughnuts”.

MY11 känns däremot väldigt säker och är du en dålig vinterchaufför men av våghalsig personlighet kommer din familj att älska den här bilen. Det går inte att få sladd helt enkelt.

Nackdelen är dock när du kör genom djup snö och vill ha bra driv på hjulen (rörelseeffekten). Den inbyggda datorn i MY11 sänker successivt farten allt eftersom greppet försvinner och till slut står du helt stilla. Dvs, bilen kommer inte spinna, men du kommer heller inte att ta dig upp för den där svåra långa backen. Och glöm även idén att sticka ut på en isbana och ha kul.

Det finns alltså inte längre någon knapp för DSTC varken på mittkonsollen eller i ”blinkersspaken”. Tidigare kunde du vrida reglaget tills alternativet DSTC dök upp. Det finns inte kvar längre. Vissa instruktionsböcker hänvisar till att sportläget ska göra bilen roligare och att det ska vara möjligt att köra på kontrollerad sladd. Men efter att praktiskt ha testat detta kan jag säga att så fort bilen börjar gå någorlunda på tvären så stoppas detta direkt. Det finns vissa som testat MY11 och som hävdar ”det går visst att sladda, bara man trycker på rejält”. Men jag skulle vilja påstå att detta är fel. Det går att få till lite lätta sladdar. Men glöm allt annat.

Det kan vara så att jag missuppfattat allt detta. Rätta mig då gärna om jag har fel. Och berätta hur jag stänger av DSTC på MY11. Hade kanske varit en av de bästa familjebilar jag testat annars om bara denna lilla möjlighet fanns kvar. Just nu har jag dock bestämt mig för att avvakta köp tills frågan om DSTC är utredd och visar det sig att mina farhågor är korrekta blir det att köpa AUDI eller BMW istället.

**EDIT: Jag har uppdaterat rubriken då vi nu löst frågan. Det är möjligt att reducera DSTC genom menyvalet MyCar och avbocka DSTC-rutan. MyCar återfinns på mittkonsollen. Inget man gör snabbt och lätt, men det fungerar åtminstone vilket måste sägas vara huvudsaken
Senast redigerad av 1 Barkbiten, redigerad totalt 0 gånger.
Egentligen inget nytt under granen. Du kan inte(och har inte kunnat) avaktivera DSTCpå någon Volvo under många år, undantaget R-modellerna.
Det man har kunnat göra förut är att avaktivera antispinn, men det har ju ingen större betydelse för sladdmöjligheten.

Sticker hornen fram ordentligt så ska man kunna plocka en säkring för att avaktivera DSTC.
viktore skrev:Egentligen inget nytt under granen. Du kan inte(och har inte kunnat) avaktivera DSTCpå någon Volvo under många år, undantaget R-modellerna.
Det man har kunnat göra förut är att avaktivera antispinn, men det har ju ingen större betydelse för sladdmöjligheten.

Sticker hornen fram ordentligt så ska man kunna plocka en säkring för att avaktivera DSTC.
Den senaste modellen som helt klarade av att stänga ner DSTC var väl V70r AWD från 2006?

Därefter har dock antispinn gått att stänga av genom att vrida ”ringen” på blinkersreglaget till ”DSTC” och sedan hålla inne ”reset” i fem sekunder. Modellerna innan stängdes av genom att hålla inne DSTC-knappen på mittkonsollen i ca 5 sekunder. DSTC-knappen har alltså (med undantag för V70R AWD) i praktiken varit synonym med ANTI-SPINN.

Men vad jag förstår så har DSTC-/ANTISPINN-funktionen plockats bort helt. Istället har man satt in en ”SPORT-funktion” under ”My Car”. SPORT-funktionen aktiveras även genom att du för automatens växelspak åt höger till manuellt läge. Då aktiveras ”automat-sport”, dvs en sportigare automatlåda. Från det läget kan du även växla manuellt upp och ner. Dvs, de nyare modellerna har tre lägen (1) Helautomat normal, (2) Helautomat sport samt (3) ”Halvautomat” manuell.

Med SPORT-läget aktiverat kan Du dock inte få obegränsat spinn på hjulen längre. Och eftersom du inte kan få obegränsat spinn på hjulen kan du inte heller få upp bilen på ställ (minimala fjuttställ går att få till i högre farter). Glöm rolig isbanekörning. Eller glöm att köra brett genom djup snö med full gas. Eller glöm att ”vända på en femöring” etc. Med anti-spinn urkopplat och lagom gas så kunde du med tidigare Volvomodeller köra på kontrollerade ställ. Anti-sladd kopplades nämligen inte in så länge bilen drev jämnt och styrningen var kontrollerad. Med för häftiga rörelser och för lite gas aktiverades dock anti-sladd direkt. Dvs i praktiken med lite gas, känsla och snöunderlag gick det fint att köra brett på isbanor, ”rondell-körning” etc. Vilket nu inte längre går enligt vad jag kunnat utröna?

Detta är dock så nytt att många är osäkra än så länge inkl Volvos egen personal. Därav ska vi inte skriva i sten att anti-spinn ej längre går att koppla ur, men mycket pekar på det. Jag ska utreda ärendet ytterligare och återkomma såvida ingen annan hinner före här på forumet.
XC90_Executive skrev:Har ingen bil med det i närheten nu. Men visst kan man gå in i my car och stänga av antispinn precis som innan? Plus sportläge.

Jag kanske sitter här och hallucinerer från sjuksängen dock! :wink:
Du kan ha rätt (och jag hoppas det). Men har inte heller möjlighet att dubbelkolla just nu. Vad jag förstår så är dock "My Car" inställningen på vanliga bilar samma som "sportläge" på bilar med automatlådor? Dvs, den inställning du gör med DSTC under My Car (även kallas sportinställning) är precis samma inställning som sker automatiskt när du för spaken åt höger till "sportläget" på automaterna?

Om det är så att My Car inställningen och Sport-läget på automaterna är identiska så sker ingen urkoppling av anti-spinn. Är det däremot som tidigare att du kan välja sportläge och även komplettera detta genom att under My Car avaktivera DSTC (läs anti-spinn) då har vi en vinnande bil!

Låt oss höra med någon som har möjlighet att kolla detta asap. Eller så återkommer jag när jag är hemma igen och kan prova själv.
XC90_Executive skrev:Sportläget på automatlådorna har inget med antispinn att göra. Det är för växlingar och motorn. Sportläget på DSTC tillåter mer "sladd" innan det griper in.
Ja, så är det uppenbarligen, sportläget kopplar inte ur antispinn. Men frågan kvarstår. Den "traditionella" avstägningsfunktionen för anti-spinn (kallad DSTC), finns den kvar eller ej på MY11?
Lite märkligt att det inte går att få fram. Jag har inte hittat något jättebra sätt att stänga av DSTC helt (mer än när man sladdar genom djup snö så ABS sensorerna blockeras. Då står det "DSTC tillfälligt avaktiverat" och då går det som hejsan.
Dock måste jag säga att de avstängning som ändå gick att göra tidigare var bra mycket bättre än VAG koncernen där man helr dödar motorn i 4 sekunder efter minsta hjulspinn.

Frågan är när vi bilägare ska börja kräva tillbaka kontrollen av våra bilar.
Själv kommer jag vid nästa nybilsköp kräva att man ger mig ett val att helt få bort DSTC. Annars blir det annat fabrikat i fortsättningen. Som vanligt i affärer är det det enda påtrycksmedel man har. När väl bilen är inköpt är det inte lätt att komma med krav.

Vidare hade det varit intressant att få en sk Haldex Performance Part så man kan ställa in drivingen mot mer bakhjulsdrift. Tydligen har Volvo legat på Haldex stenhårt att inte släppa en sådan produkt för Volvobilarna pga av problem med hållbarhet.
viktore skrev: Du kan inte(och har inte kunnat) avaktivera DSTCpå någon Volvo under många år, undantaget R-modellerna
Vet inte om det har besvarats innan men jag kan stänga av DSTC på min V50 -06. Har en knapp vid växelspaken som man trycker på och så står det i displayen att "DSTC är avstängt/avaktiverat" eller liknande.
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?

Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]