- mån 27 dec 2010, 11:37
#481094
Har under en tid testat Volvos senaste fyrhjulsdrivna modellprogram (MY11) och nu senast på vinterväglag. Bilarna är grymma, vilken stabilitet, distinkt gaskänsla och bra ös (särskilt trimmad D5 awd och T6 awd) men det saknas en detalj som gör att jag själv inte blir nöjd. Knappen för att stänga av DSTC verkar vara helt borttagen till i år. Rätta mig om jag har fel. Men hur jag än letar hittar jag inte funktionen för att stänga av DSTC (ANTISPINN/ANTISLADD). Även instruktionsboken verkar bekräfta detta (se nedan).

Uploaded with ImageShack.us
I sportläget blir bilen mycket rappare och roligare att köra men antispinn är fortfarande inkopplat. Kommer du ner i djupsnö stängs motorkraften ner direkt. Du kan alltså inte åka på ett långt, kontrollerat ställ genom en kurva med djupsnö. Successivt dör motorkraften tills bilen står helt stilla. Du kan inte heller trycka gasen i botten på låga växlar och få upp bakänden. Tex att köra på ställ runt en rondell är inte längre möjligt eller att göra så kallade ”doughnuts”.
MY11 känns däremot väldigt säker och är du en dålig vinterchaufför men av våghalsig personlighet kommer din familj att älska den här bilen. Det går inte att få sladd helt enkelt.
Nackdelen är dock när du kör genom djup snö och vill ha bra driv på hjulen (rörelseeffekten). Den inbyggda datorn i MY11 sänker successivt farten allt eftersom greppet försvinner och till slut står du helt stilla. Dvs, bilen kommer inte spinna, men du kommer heller inte att ta dig upp för den där svåra långa backen. Och glöm även idén att sticka ut på en isbana och ha kul.
Det finns alltså inte längre någon knapp för DSTC varken på mittkonsollen eller i ”blinkersspaken”. Tidigare kunde du vrida reglaget tills alternativet DSTC dök upp. Det finns inte kvar längre. Vissa instruktionsböcker hänvisar till att sportläget ska göra bilen roligare och att det ska vara möjligt att köra på kontrollerad sladd. Men efter att praktiskt ha testat detta kan jag säga att så fort bilen börjar gå någorlunda på tvären så stoppas detta direkt. Det finns vissa som testat MY11 och som hävdar ”det går visst att sladda, bara man trycker på rejält”. Men jag skulle vilja påstå att detta är fel. Det går att få till lite lätta sladdar. Men glöm allt annat.
Det kan vara så att jag missuppfattat allt detta. Rätta mig då gärna om jag har fel. Och berätta hur jag stänger av DSTC på MY11. Hade kanske varit en av de bästa familjebilar jag testat annars om bara denna lilla möjlighet fanns kvar. Just nu har jag dock bestämt mig för att avvakta köp tills frågan om DSTC är utredd och visar det sig att mina farhågor är korrekta blir det att köpa AUDI eller BMW istället.
**EDIT: Jag har uppdaterat rubriken då vi nu löst frågan. Det är möjligt att reducera DSTC genom menyvalet MyCar och avbocka DSTC-rutan. MyCar återfinns på mittkonsollen. Inget man gör snabbt och lätt, men det fungerar åtminstone vilket måste sägas vara huvudsaken

Uploaded with ImageShack.us
I sportläget blir bilen mycket rappare och roligare att köra men antispinn är fortfarande inkopplat. Kommer du ner i djupsnö stängs motorkraften ner direkt. Du kan alltså inte åka på ett långt, kontrollerat ställ genom en kurva med djupsnö. Successivt dör motorkraften tills bilen står helt stilla. Du kan inte heller trycka gasen i botten på låga växlar och få upp bakänden. Tex att köra på ställ runt en rondell är inte längre möjligt eller att göra så kallade ”doughnuts”.
MY11 känns däremot väldigt säker och är du en dålig vinterchaufför men av våghalsig personlighet kommer din familj att älska den här bilen. Det går inte att få sladd helt enkelt.
Nackdelen är dock när du kör genom djup snö och vill ha bra driv på hjulen (rörelseeffekten). Den inbyggda datorn i MY11 sänker successivt farten allt eftersom greppet försvinner och till slut står du helt stilla. Dvs, bilen kommer inte spinna, men du kommer heller inte att ta dig upp för den där svåra långa backen. Och glöm även idén att sticka ut på en isbana och ha kul.
Det finns alltså inte längre någon knapp för DSTC varken på mittkonsollen eller i ”blinkersspaken”. Tidigare kunde du vrida reglaget tills alternativet DSTC dök upp. Det finns inte kvar längre. Vissa instruktionsböcker hänvisar till att sportläget ska göra bilen roligare och att det ska vara möjligt att köra på kontrollerad sladd. Men efter att praktiskt ha testat detta kan jag säga att så fort bilen börjar gå någorlunda på tvären så stoppas detta direkt. Det finns vissa som testat MY11 och som hävdar ”det går visst att sladda, bara man trycker på rejält”. Men jag skulle vilja påstå att detta är fel. Det går att få till lite lätta sladdar. Men glöm allt annat.
Det kan vara så att jag missuppfattat allt detta. Rätta mig då gärna om jag har fel. Och berätta hur jag stänger av DSTC på MY11. Hade kanske varit en av de bästa familjebilar jag testat annars om bara denna lilla möjlighet fanns kvar. Just nu har jag dock bestämt mig för att avvakta köp tills frågan om DSTC är utredd och visar det sig att mina farhågor är korrekta blir det att köpa AUDI eller BMW istället.
**EDIT: Jag har uppdaterat rubriken då vi nu löst frågan. Det är möjligt att reducera DSTC genom menyvalet MyCar och avbocka DSTC-rutan. MyCar återfinns på mittkonsollen. Inget man gör snabbt och lätt, men det fungerar åtminstone vilket måste sägas vara huvudsaken
Senast redigerad av 1 Barkbiten, redigerad totalt 0 gånger.