Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleH
Hej!

Efter mkt letande och provkörande blev det till slut en S60 D3. Då bilen är en lagerbil kan man inte speca utrustningen men den verkar väldigt bra förutom att där ingår 18 tums hjul "Sleipner". Har aldrig haft en bil med det men i min föreställningsvärld blir det väldigt bullrigt, stötigt, dyrt samt att bilen "spårar". Har jag rätt i mina antaganden? Kändes fel att avstå en bil endast pga stora fälgar när både pris och övrig utrustning är bra.

Mvh, Kalle.
av Lövet
Ja, bilen kommer bli lite stötigare och bullrigare än med 16" men skillnaden är inte så stor. Det är ju bara att sälja fälgarna löst och köpa mindre om du skulle vilja senare. Finns massor av folk som vill ha större fälgar så du kommer garanterat kunna bli av med dem.
av KalleH
Tack Andreas :D Att det blir bullrigare och stötigare är jag inställd på, bara det inte blir olidligt... Men sen ser det väl lite snyggt ut också naturligtivs. Smart idé att man kan sälja dom löst senare om man inte gillar det, tänkte faktiskt inte på det :-)-)
av KalleH
Klart det är kul om det är lite ovanligare, men komfort är också viktigt. Jag får se till våren hur det blir helt enkelt :D
Är 17-tummare det vanligaste på S60?
av perhall
Du köper ju S60:n troligen delvis för att den är snygg.
Då kanske 50 öre extra per mil + aningen sämre komfort är ett rimligt pris för en snyggare bil?
Med slitna lågprisdäck märks 18 mot 16 tum mycket men med märkesdäck så är skillnaden inte så jättestor i komfort... däremot ska man nog undvika större än 18 tum om man är normalintresserad av bilar o komfort och inte kör så sportigt.../PH
Användarvisningsbild
av opA
Det blir snyggare.... snyggare..... och snyggare. 8)

Ja visst.. stötigare i gupp m.m men de vänjer man sig vid. Vanligt guppande på storstadsvägar märks inte.. men kör man på grusvägar märks de lite mer. :roll:
av Steff 99
Vad man också måste räkna med att bullret stiger mer markant med slitaget på däcken om man väljer 18" till skillnad mot mindre.
risken är också att spårigheten ökar, man kan hoppas att S/V60 inte är lika spårkänslig som vad V70 är med 18"
Men som många påpekar så tycker jag att det är en utseende fråga.
Skall det vara snyggt så får man pinas lite.

Efter många turer så valde jag 20" till min nya XC60, utseendet segrade över förnuftet.
av KalleH
Tack för alla synpunkter!:) Verkar som det kanske inte blir så illa som jag befarat då med 18-tummare. Är det någon som vet om det är bra kvalité eller lågprisdäck som sitter på nya?

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]