Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbev
Hej på er.

Hur funkar egentligen den adaptiva farthållaren när man har manuell låda? Säg att man kör i 110km/h och bilen framför bromsar ner till 40km/h, vad händer då? Måste man själv växla ner eller hur funkar det?

Mvh
Tobbe
av oskobe
ACC funkar sämre utan automat, men det gör en vanlig farthållare också. Du kan trycka resume i låg fart med automat så accar den till inställd fart. Que assist funkar ju inte heller utan automat. Jag tror inte jag skulle valt ACC utan automat. Därför går manuell bil bort för mig.
Användarvisningsbild
av FWH
Kopplas ACCn ur när man trycker ner kopplingen som en vanligt CC gör?
av Tobbev
oskobe skrev:ACC funkar sämre utan automat, men det gör en vanlig farthållare också. Du kan trycka resume i låg fart med automat så accar den till inställd fart. Que assist funkar ju inte heller utan automat. Jag tror inte jag skulle valt ACC utan automat. Därför går manuell bil bort för mig.
Jo jag vet, men till T3 finns inte automat :(

Men ACC måste väl ändå funka i motorvägsfart? Jag menar, så länge bilen framför inte bromsar ner till mindre hastighet än vad bilen bakom kan dra på 6'an så borde det väl funka, eller?
Användarvisningsbild
av FWH
Tobbev skrev: Men ACC måste väl ändå funka i motorvägsfart? Jag menar, så länge bilen framför inte bromsar ner till mindre hastighet än vad bilen bakom kan dra på 6'an så borde det väl funka, eller?
Då funkar det.
av Erst
Man kan trycka ner kopplingen och växla med ACC aktivt från och med S60/V60. Den stänger fortfarande av när den går under 30 km/h eller om motorvarvet sjunker för mycket, men om man bara går ner till 40 km/h och växlar ner under tiden så funkar det.
av Tobbev
Erst skrev:Man kan trycka ner kopplingen och växla med ACC aktivt från och med S60/V60. Den stänger fortfarande av när den går under 30 km/h eller om motorvarvet sjunker för mycket, men om man bara går ner till 40 km/h och växlar ner under tiden så funkar det.
Ahh, det låter kanon. Tack för den infon!
av mikebike
Tobbev skrev:Men ACC måste väl ändå funka i motorvägsfart? Jag menar, så länge bilen framför inte bromsar ner till mindre hastighet än vad bilen bakom kan dra på 6'an så borde det väl funka, eller?
Farthållaren stänger av vid 1000 rpm eller 30 km/tim och det hörs ett tydligt pling. (XC60)
På Essingeleden kör jag på 5:an, då klarar man av att köra på farthållaren mest hela tiden.
På XC60 stängs den av bara man nuddar koplingen, men det är ju lätt att återaktivera den.
av Tobbev
Ok, men då funkar den ju ganska OK även med manuell låda då (även om automat vore att föredra)

/Tobbe
av Steff 99
Självklart skall detta kombineras med automatlåda, då kan du sitta i bilkön till arbetet , med en kopp kaffe o läsa tidningen och bilen rullar med i kön av sig själv.. :twisted:
Ulyd motor Xc90 d5 2007

Den verkar inte gå på alla cylindrar, […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW[…]

XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]