Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MagnusVäxjö
Körde precis hem min nya S60 som har Driver supportpaketet vilket innebär att den skall halla avstånd automatiskt när man använder farthållare. Och det funkade bra tills det började toksnöa. Och det kan jag såklart förstå att inte radarn funkar i snön. Problemet var bara det att jag inte lyckades få iggång farthållaren på vanligt vis utan radarfunktionen. Ganska störande var det :x Läste lite i bruxen men får inte riktigt kläm på det. Någon som vet om det går att slå av den på nått vis?
av Robertson
Jag upplevde precis samma sak som dig. Så vitt jag förstår efter att ha läst instruktionsboken så går den inte att använda som vanlig farthållare. Om radarn blir blockerad så fungerar inte farthållaren överhuvudtaget. Vilket jag tycker är ganska dåligt. Men det kanske kan lösas genom mjukvara.
av Twendor
Opplevde på min XC60 sist vinter at fartsholderen ikke fungerer når radarn blir dekt(smuss, snø osv)
Hadde en kanne spolarvetske i bilen, og tømte det over radarn, og da fungerte det en periode etterpå.
Når den adaptive cruiseholderen ikke fungerer, har man heller ikke en vanlig(ikke adaptiv).
Kan legge til at den heller ikke vil virke, hvis du kobler ifra DSTC. Dette er en funksjon som må være innkoblet for at systemet skal fungere optimalt.
Lykke til med din nye bil :D
Twendor
av MagnusVäxjö
Okay, då är det förmodligen så. Det var ju ganska konstigt.

Men jag misstänker hur dom har tänkt. Förmodligen är det en säkerhetsfråga. Om man är van vid att bilen håller avståndet automatiskt så är det klart en säkerhetsrisk när den plötsligt inte gör det. Man tänker sig inte för och hamnar för nära bilen framför och så uppstår det ett riskmoment. Men det är bara spekulationer så klart.
av Steff 99
Självklart är det en säkerhetsaspekt att den inte funkar exv i kraftigt snöfall, då "radarn" sätts ur funktion i o med att snön sätter sig på den.
Faran med dessa system är att många tror och förlitar sig på att bilen tar över körandet så att det bra är att åka med, så man kan tala i telefon, SMS:a, mata barn, läsa tidningen osv.
Men det är inte riktigt detta som är syftet utan som en hjälp om man skulle vara ouppmärksam och bilen hjälper då till att minska effekterna vid en eventuell händelse.
Användarvisningsbild
av CabBO
Steff 99 skrev:Självklart är det en säkerhetsaspekt att den inte funkar exv i kraftigt snöfall, då "radarn" sätts ur funktion i o med att snön sätter sig på den.
Faran med dessa system är att många tror och förlitar sig på att bilen tar över körandet så att det bra är att åka med, så man kan tala i telefon, SMS:a, mata barn, läsa tidningen osv.
Men det är inte riktigt detta som är syftet utan som en hjälp om man skulle vara ouppmärksam och bilen hjälper då till att minska effekterna vid en eventuell händelse.

Mata barn, läsa tidningen. Det var en rolig kommentar :lol:
Vem vet, det kanske görs utan farthållaren också.... :-O)
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Det är klart, är det så dåligt väder som att radarn får problem, kanske man inte ens borde använda farthållaren, ens om det gick.. Bara en tanke :roll:
Användarvisningsbild
av bjornw
Audi, BMW och Mercedes har eluppvärmning av sin radar så den funkar även i snö. Vilket land har mest snö?
av mikebike
bjornw skrev:Audi, BMW och Mercedes har eluppvärmning av sin radar så den funkar även i snö.
Dessutom har de diskretare radarmontage, till skillnad mot Volvos "böld" i grillen.
Hade jag köpt en helt ny bil hade jag valt bort Adaptiv Farthållare av kosmetiska skäl.
Nu ingick den i dealen så då är det bara att gilla läget...
Användarvisningsbild
av crumpets
Gissningsvis är designen så påtaglig för att man ska få lite penisförlängare av att folk förstår att man gjort tillval och inte kör snik :roll:

Ingen aning, har inte rört min MAF på[…]

Volvo bytte låsmodell för runt 15 &arin[…]

Kabelbrott i dörr? Brukar vara ett känt […]

Brainys V60

Glad i hågen så får bilen sin v&[…]