Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PeWe
#464663
Hej,

De har ett bra erbjudande nu för volvoanställda att köpa en V/S60 med motoralternativet T3, undrar nu om det är någon som har provkört den motorn och kan ge lite intryck? Jag ska försöka fixa en provkörning i helgen själv.. Personligen är jag ingen racerförare men tycker ett bra vrid är nödvändigt för säker omkörning, sedan är det ju inte fel om det är en pigg motor med skönt ljud :) Räcker 150 kusar till är ju frågan?
#464693
Det är inte enbart kusarna du kör om med! Eller skall du ligga på 6000 rpm under hela omkörningen?
Viktigt att även kolla vridet, alltså.
/greenbay
#465447
men han skrev ju: Personligen är jag ingen racerförare men tycker ett bra vrid är nödvändigt för säker omkörning :D

Återkom gärna sen om / när du provat T3, är själv sugen på en sån, synd att den inte finns med aut. Fast kanske blir för slö då.

Förresten, hittar ingen som helst information om prestanda med T3, T4, bara om 2.0T. Känns dåligt att bara ha info om 2.0T på teknisk data. (volvocars.se)
#465584
greenbay skrev:Det är inte enbart kusarna du kör om med! Eller skall du ligga på 6000 rpm under hela omkörningen?
Viktigt att även kolla vridet, alltså.
/greenbay
Effekt = Vridmoment x varvtal
Vridmoment = Effekt/varvtal
Varvtal = Effekt/Vridmoment

Vridmomentet uppstår som ett resultat av effekten som utvecklas vid ett givet varvtal
Så mera intressant är vilken effekt som utvecklas vid vilket varvtal


Här är D3:ans effekt - varvtal och moment, som synes så är vridmomentet konstant, effekten varierar med varvtalet


Effekt (hk)Varvtal (rpm) Nm
80 - 1400 - 400
85 - 1500 - 400
91 - 1600 - 400
97 - 1700 - 400
103 - 1800 - 400
108 - 1900 - 400
114 - 2000 - 400
120 - 2100 - 400
125 - 2200 - 400
131 - 2300 - 400
137 - 2400 - 400
142 - 2500 - 400
148 - 2600 - 400
154 - 2700 - 400
159 - 2800 - 400
162 - 2850 - 400

Här har vi 2.0T siffror, 100 Nm mindre "vrid" men ändå är 2.0T 1.5 sekunder snabbare till 100
Hur kan det komma sig?

Effekt (hk) Varvtal (rpm) Nm
75 - 1750 - 300
77 - 1800 - 300
81 - 1900 - 300
85 - 2000 - 300
90 - 2100 - 300
94 - 2200 - 300
98 - 2300 - 300
103 - 2400 - 300
107 - 2500 - 300
111 - 2600 - 300
115 - 2700 - 300
120 - 2800 - 300
124 - 2900 - 300
128 - 3000 - 300
132 - 3100 - 300
137 - 3200 - 300
141 - 3300 - 300
145 - 3400 - 300
150 - 3500 - 300
154 - 3600 - 300
158 - 3700 - 300
162 - 3800 - 300
167 - 3900 - 300
171 - 4000 - 300

D5:ans siffror mycket mera "vrid" än 2,0T ändå är de lika snabba till hundra (skiljer lite, 0,1s)
Effekt (hk) Varvtal (rpm) Nm
90 - 1500 - 420
96 - 1600 - 420
102 - 1700 - 420
108 - 1800 - 420
114 - 1900 - 420
120 - 2000 - 420
126 - 2100 - 420
132 - 2200 - 420
138 - 2300 - 420
144 - 2400 - 420
150 - 2500 - 420
156 - 2600 - 420
161 - 2700 - 420
167 - 2800 - 420
173 - 2900 - 420
179 - 3000 - 420
185 - 3100 - 420
191 - 3200 - 420
194 - 3250 - 420


Jo för att 2.0T utvecklar mera effekt 203 hk mot D3:ans 163 hk
Men vid 6000 rpm och 203 hk ger motorn "bara" 237 Nm
D5:an likaså utvecklar 205 hk vid 4000 rpm med då "bara" 360Nm

Så vad kör man om med?
#465589
Jag brukar, när tillräckligt med fritt utrymme finns, köra om med gaspedalen, jag vet inte hur ni gör med era alla enheter, storheter och klurigheter 8)
#465592
bjornw skrev:Jag brukar, när tillräckligt med fritt utrymme finns, köra om med gaspedalen, jag vet inte hur ni gör med era alla enheter, storheter och klurigheter 8)
Det är dock effekten som som bestämmer hur mycket av det fria utrymmet du behöver :)
#465625
Det stämmer så bra så. Den kinetiska energin ska ökas från X till Y och detta görs inte genom att tillsätta kraft utan effekt.

F.ö. tycker jag det är mycket märkligt att t4 gör såpass mycket sämre 0-100 med powershiften. VW kapar ju till och med 0-100 med sin DSG??
#465643
Momentum skrev:Vridmomentet uppstår som ett resultat av effekten som utvecklas vid ett givet varvtal
Snarare tvärtom.....Eller mer korrekt fås vridmomentet från kraften som trycker ned kolven x hävarmen. Sedan ger vridmoment x varvtal effekten.

Eftersom jag är cyklist är det ganska lätt att jämföra med ett vevparti på en cykel. Faktum är att en cyklist har ett maximalt vridmoment som motsvarar en motorcykel på över 100 hkr. Problemet är att max vridmoment för en cyklist är vid varvtal = 0. Max effekt har man däremot oftast mellan 80 och 90 rpm. Max effekt blir då mer blygsamma 1 hkr, motorcykeln varvar mer än 100 ggr så mycket och då blir effekten därefter.

Ännu mer OT:
Teknikens Värld har för vana att mäta effekt på rullande landsväg och tidigare skrev de under kurvorna:
"Effekt och vridmoment uppmätt på drivhjulen"
Det var ju givetvis fel eftersom alla bilar har en slutväxel som ger lägre varvtal och högre vridmoment på drivhjulen än på motoraxeln.
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?

Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]