Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jensan
#448029
Hej jag kör ca 3-4000mil vinterväg varje år.
Vad tror ni om att prova köra dubbfritt (vet ju att dubb är överlägset på IS)??
Någon som har kört XC60 med dubbfritt erfarenheter av det??

Har väldigt svårt att välja jag har en XC60 AWD D3 AUT med BSR PPC3.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#448074
Jag har kört dubbfritt på alla bilar hittills. Tycker att det funkar alldeles utmärkt! Har haft olika Volvo med awd sen 2002.

Ska själv köpa vinterdäck till min XC60 R-design. Kommer förmodligen välja Nokian WR G2 SUV. Eventuellt med 19" Achilles Diamond Cut dark grey matt.


Kollar du med din Volvoåf så har dom nog bra paketpriser på 18" med både friktion och dubb. Runt 18000 gissar jag på.
av Amli
#448092
Går inte att säga ja eller nej på frågan. Det beror ju helt och hållet på vart du bor och kör. Vad är vinterväg för dig? Såvida du inte bor i samma område som XC90_Executive som säger sig köra sin bil 90% i stadstrafik säger jämförelsen absolut ingenting.
av rojo8515
#448100
Dubbfria däck idag är oftast bättre än dubbdäck på de allra flesta underlagen. Även på hård kall is och snö. Det är egentligen bara just i storstäder i södra sverige det blir problem, kommer det mycket snö så poleras den till is som värsta konstisbanan och det blir mycket halkigt vid trafikljusen. Med AWD kommer man iväg bra ändå, fast bromssträckan blir otrevligt lång.
av Amli
#448136
rojo8515 skrev:Dubbfria däck idag är oftast bättre än dubbdäck på de allra flesta underlagen. Även på hård kall is och snö.
Det är ju ett direkt felaktigt påstående. Jag utgår ifrån att du aldrig kör bil norr om Sundsvall. Det är en enorm skillnad på däck och däck.

http://www.aftonbladet.se/bil/article7792895.ab
http://www.trafikverket.se/Aktuellt/Nyh ... dsolyckor/

Som sagt, beroende på geografiskt läge, är det svårt att säga vad som är bäst för var och en.
av Steff 99
#448149
Amli skrev:
rojo8515 skrev:Dubbfria däck idag är oftast bättre än dubbdäck på de allra flesta underlagen. Även på hård kall is och snö.
Det är ju ett direkt felaktigt påstående. Jag utgår ifrån att du aldrig kör bil norr om Sundsvall. Det är en enorm skillnad på däck och däck.

http://www.aftonbladet.se/bil/article7792895.ab
http://www.trafikverket.se/Aktuellt/Nyh ... dsolyckor/

Som sagt, beroende på geografiskt läge, är det svårt att säga vad som är bäst för var och en.
Det viktigaste är att man själv funderar över var man kör och hur har vägarna och väglaget sett ut de senaste 10 åren.
Jag kör mest i västra sidan av Sverige, från Skåne upp mot Värmland.
De dagarna som man behöver dubbdäck är lätt räknade, det är mer viktigt att ha däck som klarar vatten eftersom det problemet har man året runt.
AWD och dubbfritt, där jag kör är absolut det bästa alternativet för 98% av väglaget under vintermånaderna.
av perhall
#448176
Steff 99 skrev:
Amli skrev:
rojo8515 skrev:Dubbfria däck idag är oftast bättre än dubbdäck på de allra flesta underlagen. Även på hård kall is och snö.
Det är ju ett direkt felaktigt påstående. Jag utgår ifrån att du aldrig kör bil norr om Sundsvall. Det är en enorm skillnad på däck och däck.

http://www.aftonbladet.se/bil/article7792895.ab
http://www.trafikverket.se/Aktuellt/Nyh ... dsolyckor/

Som sagt, beroende på geografiskt läge, är det svårt att säga vad som är bäst för var och en.
Det viktigaste är att man själv funderar över var man kör och hur har vägarna och väglaget sett ut de senaste 10 åren.
Jag kör mest i västra sidan av Sverige, från Skåne upp mot Värmland.
De dagarna som man behöver dubbdäck är lätt räknade, det är mer viktigt att ha däck som klarar vatten eftersom det problemet har man året runt.
AWD och dubbfritt, där jag kör är absolut det bästa alternativet för 98% av väglaget under vintermånaderna.
Det du skriver håller jag med om, men det är också viktigt att ha dubbfria däck som är bra på barmark om man kör mycket på barmark. En del dubbfria försöker vara lika bra som dubbdäck på is och snö och blir följaktligen vingliga och sladdriga på barmark och i plask, slask, väta... då är dubbdäck bättre tyckerj ag/PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#448498
Dubbdäck är ju helt värdelösa.... man kan inte åka till tyskland och köpa öl om man har dubbdäck på bilen :D 8) :D

Skämt åsido, jag har kört frikton i 6 år nu och är supernöjd, MEN man måste använda hjärnan och dra av lite på tempot de stunder/platser det är risk för blixthalka.
av Amli
#448515
VolvoB20 skrev:Dubbdäck är ju helt värdelösa.... man kan inte åka till tyskland och köpa öl om man har dubbdäck på bilen :D 8) :D
:mrgreen:
Vet ni för övrigt hur det är i Danmark? Är det förbjudet med dubbdäck även där?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#448548
Amli skrev:
VolvoB20 skrev:Dubbdäck är ju helt värdelösa.... man kan inte åka till tyskland och köpa öl om man har dubbdäck på bilen :D 8) :D
:mrgreen:
Vet ni för övrigt hur det är i Danmark? Är det förbjudet med dubbdäck även där?
Ok med dubbar i Danmark

Är långt ifrån den på forum[…]

Skall installera ett sådant för att f&a[…]

Volvo v50 startar ibland

Som kvillebäck var inne på - det ä[…]

Har en S60 D5 årsmodell 2012. Bränslem&[…]