Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s6025t
#447341
1800kg med e-kort manuell 2000kg med e-kort automat samma för både D3AWD o D5AWD
1600kg för DRIVe FWD både man/aut
995kg med b-kort...alla modeller o växellåda..
750kg o-bromsat alla modeller....
Användarvisningsbild
av oilburner
#447428
s6025t skrev:1800kg med e-kort manuell 2000kg med e-kort automat samma för både D3AWD o D5AWD
1600kg för DRIVe FWD både man/aut
995kg med b-kort...alla modeller o växellåda..
750kg o-bromsat alla modeller....
Just det har med vikter en bil får dra ar lite svårt å fatta hur man beraknar.
Jag ble lite besviken på at min bil (163 AWD aut)bara får dra 2000kg och så får naboen som kør en Tiguan som ju er bygd på en Golf platta lov at dra 2500Kg ???? :evil:
Var næra at ta en XC70 istallet då denne får dra 2100 med aut men besinnade mig. Va tross alt bara 100kg selv om dom ar viktiga nog når man skal vaga inn slapet vid en kontroll.
av moonlander
#449104
Har precis tagit E behörighet för att åtminstone kunna hyra kärra på macken med min FWD...
Är det någon som kan förklara varför FWD versionen har lägre tillåten vikt än AWD. Förstår att stabilitet och körbarhet blir bättre med AWD, men är det något som är annorlunda konstruerat, dragkrok och infästning i fordon är ju densamma.
Känns som marknadsförarbeslut för att tvinga folk att köpa AWD.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#449171
moonlander: Kan vara för att man ska köpa awd.

Varför får en XC70 II D5 AWD dra 2100kg medans en V70 II D5 AWD dra 1800kg?
Varför får en V70 II D5 AWD Automat dra 200kg mer än med manuell låda?
Användarvisningsbild
av oilburner
#449338
~Kalle~ skrev:moonlander: Kan vara för att man ska köpa awd.

Varför får en XC70 II D5 AWD dra 2100kg medans en V70 II D5 AWD dra 1800kg?
Varför får en V70 II D5 AWD Automat dra 200kg mer än med manuell låda?
Ja det ar inte lett at se hur man beraknar dragvikt eller hva som gjør at det skiller från den ena til den andra omtrent likadan bil. Just det med aut/man låda ar jo greit då det ganska enkelt kan va så at den manuella lådan inte tåler lika mycke tryk?? Hos VW tiguan som jag va inne på tidigare så ar det tvert om. Dar er det manuell som gjelder om man ska ha max dragvikt. At en AWD bil ar battre drag bil en en 2WD kan man ju också godt tenka sig och likaså at om man bare har drivingen på två hjul så ar det battre å ha detta på bakhjula nar man snakkar enbart om dragvikter.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#449704
oilburner skrev:[ Just det med aut/man låda ar jo greit då det ganska enkelt kan va så at den manuella lådan inte tåler lika mycke tryk??
Nej, inte alls, på XC70 drar manuella lådan 2100 kg så det är inte lådan det beror på.
Användarvisningsbild
av oilburner
#449825
VolvoB20 skrev:
oilburner skrev:[ Just det med aut/man låda ar jo greit då det ganska enkelt kan va så at den manuella lådan inte tåler lika mycke tryk??
Nej, inte alls, på XC70 drar manuella lådan 2100 kg så det är inte lådan det beror på.
Hmmm :-O) Det va nytt før mig och då ser det ju utan tvivel något markligt ut ja :-O)

Utan at ha något fakta som underlag men snarare egen observation så verkar det på mig som at mark klaring och vinklarna mellan hjul/mark och kofangar också spelar inn på hur tungt slap man får dra.

Skall installera ett sådant för att f&a[…]

Volvo v50 startar ibland

Som kvillebäck var inne på - det ä[…]

Har en S60 D5 årsmodell 2012. Bränslem&[…]

Lossa bromsskivor bak XC90

När du har den extra justerskruven monterat […]