Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#445991
Jag har en XC60 D5 R-design MY10 och vill förbättra komforten på dåliga vägar. Trivs bra med bilen i övrigt men har en hel del körningar på sämre norrlandsvägar. Hade tänkt mig Four-C men köpte en lagerbil som jag fick leverans samma dag på istället.

Vad jag förstår går det inte att eftermontera Four-C, men det borde väl gå att köpa 4 Öhlindämpare som motsvarar komfortläget och skruva dit?

Är det andra fjädrar också på Four-C?

Kanske räcker det att byta däck, nu har jag 18 tum och 235 bredd, finns det några mer "komfortabla" däck?

Kör man på ordenterligt säg 90-110 km/h på dåliga vägar så känns ju fjädringen riktigt bra, det är om man vill glida fram lite lungt och framförallt när det är tjälskador som sticker upp en bit på vägbanan som det blir skumpigt.
#446026
My 10 R-design gikk inte att få med Four-C så i fall du ville hatt detta så måtte du ha tatt en vanlig Summum. Jag valde detta och angrar inte på det. jag har inte kjørd R-design så jag kan inte utala mig om skilnaden men jag har blivit fortald at Four-C installd på comfort ska va mykare ann r-design. Jag tycker at den ar rett bra selv om jag kør på 22 tummare med 265 dekk.
Jag tror nog at du ska glømma at bygga om til Four-C då detta kommer at bli himmla dyrt om det går at gjøra i huvudtaget. Ar ganska seker på at också fjädrar måste bytas.
Ar inta säker på om man kan få detta på My 11 men jag ville i såfall hellre byta bil.
#446038
rojo8515 skrev:Jag har en XC60 D5 R-design MY10 och vill förbättra komforten på dåliga vägar. Trivs bra med bilen i övrigt men har en hel del körningar på sämre norrlandsvägar. Hade tänkt mig Four-C men köpte en lagerbil som jag fick leverans samma dag på istället.

Vad jag förstår går det inte att eftermontera Four-C, men det borde väl gå att köpa 4 Öhlindämpare som motsvarar komfortläget och skruva dit?

Är det andra fjädrar också på Four-C?

Kanske räcker det att byta däck, nu har jag 18 tum och 235 bredd, finns det några mer "komfortabla" däck?

Kör man på ordenterligt säg 90-110 km/h på dåliga vägar så känns ju fjädringen riktigt bra, det är om man vill glida fram lite lungt och framförallt när det är tjälskador som sticker upp en bit på vägbanan som det blir skumpigt.
Visst kan du byta däck, till komfortorienterade (jfr en däcktest) o 17 tum. Men då är de fortfarande 235 men 65-profil istället för 60... så risken är att du blir besviken och inte märker någon skillnad. Sen ser det ju lätt löjligt ut att ha R-design, som väl de flesta kombinerar med 19 tum o vissa med 18 tum, och 17-tumshjul. Dämparna är nog en bra idé att byta!/PH
#446087
XC60 R-Design är ingen komfortabel bil på dåliga vägar, det är helt klart. Vi har bytt till en dylik från V70II och skillnaden i fjädringskomfort är verkligen stor. Nästan så att min 335:a med sportchassi är bekvämare....

Vet ej vad som skiljer R-Design från orginal förutom fjädrar och dämpare? Kränghämmare, bussningar osv. Tipset är nog ändå att undersöka möjligheten att byta dämpare och fjädrar till mer liknande orginalspec och ev peta på 17". Eller, enklare, byt bil :D

Mvh
Arese
#446093
Jag tycker ändå att det är rätt bra komfort på R-designen jämfört med mindre volvobilar så är det ett lyckat koncept.

Det är bara på just rikigt dåliga vägar med något som sticker upp ur vägbanan jag inte är nöjd. Är det svackor och djupa hål går den riktigt fint ivarjefall när man kör på lite hårdare.

Körglädjen är i toppklass och den går ju hur stadigt som helst, tyckte summun var lite för amerikansk "gungig" och "krängig" för min smak.

Fyra nya dämpare är ju inte någon stor kostnad om det skulle göra någon större skillnad.

Skall installera ett sådant för att f&a[…]

Volvo v50 startar ibland

Som kvillebäck var inne på - det ä[…]

Har en S60 D5 årsmodell 2012. Bränslem&[…]

Lossa bromsskivor bak XC90

När du har den extra justerskruven monterat […]