Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#443641
Jag undrar om det är någon skillnad på stolarna för summum kontra R-design i XC60?

Ser man på interiörbilderna i Bygg din bil och flippar mellan summum(el bas, momentum) och R-design så ser det ut att vara olika stolar. Kan det stämma eller är det bara en synvilla pga klädsel och olika vinklar på stolarna?
#443802
XC90_Executive skrev:Det är mjukare/finare skinn på R-design och mer sidostöd, både på sittdynan och ryggstödet. Jag tycker att R-designstolen är mycket skönare! :-)-)
Håller med!

Om man inte har för stor rumpa bara, då funkar standardstolen bättre! :D
#443829
Var helt inne på att köpa en summun. Men nu läser jag att det skiljer mer än bara designgrejor. Tex nämns sportchassie på R-desing.

Den XC 60 jag provade var en R-design så nu vet jag inte hur en vanligt är att köra. Skiljer det mycket i körupplevelse och komfort mellan en summun(18") och en R-design (18")?

En orsak varför jag gillade XC60 framför XC70 var att den kändes lite roligare att köra inte lika gungig. Kommer en summum att vara mer likt en XC70 då?

Stolarna har jag förstått, genom en annan tråd, att de skiljer sig åt mer än bara klädseln.
#443841
R-design har ett styvare chassi. Gör att den blir lite mer stötig än en t.ex summum. Men i ronden körglädje är den solklara vinnaren R-design. Allt spelar in - sportstolarna, sportchassit, den skarpare/mer direkta styrningen men även designgrejerna som t.ex ratten (är helt underbar!), mätartavlorna etc.

För mig är även 20"-fälgarna ett självklart val, för det ger inte bara en snyggare bil, utan även en bättre körkänsla tycker jag.


Summan av detta blir att jag inte ångrar en enda sekund att jag valde en R-design! Är toknöjd! :-)-)
av Arese
#443843
Med R-design bli styrningen trevligare och krängningen mindre. Det är dock långt ifrån någon körglad bil ändå och jag tycker att priset i form av sämre komfort är för högt. Vi använder vår XC60 för jobbpendling och familjeturer och då blir bilen för stötig. Kan man välja R-design utan sportchassit? BMW och Audi tex har börjat erbjuda sina "sportpaket" utan hårdare chassi.

Stolarna är fina men borde ha förlängningsbart lårstöd. Det har ju t o m Saab numera....

MVH
Arese
av peein
#444023
Personligen blev jag åksjuk i en "vanlig" V70 när jag var ute och provkörde. Kan beror på att jag är van med sportchassit i min nuvarande Mazda 6 MPS. Jag får min R-design på tisdag nästa vecka.

De ville byta båda VVT även om bara en […]

Ok. Finns det alltså balansaxlar bara p&arin[…]

Lossa bromsskivor bak XC90

Tack för alla svar. Ska ge mig på det i[…]

V90 miltal

Hejsan tack för svaren kan tyvärr inte g[…]