Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Har ännu inte bestämt om det blir en V60 eller V70 - det beror på vad provkörning och en studie av estetiken säger. V60 lär ju vara snyggare, samtidigt är den faktiskt lite dyrare eftersom man får mer rabatt på V70. Hur som helst är inte motorvalet helt enkelt. När jag köpte V70:n var alternativet till 2,5T den 35 000 dyrare D5. Nu envisas Volvo med dyra dieselpålägg (mer än konkurrenterna). En D3 163 hk kostar 300 000, en T5 240 hk också... D5 325 000 och annars känns ju en T4 180 hk för 275 000 ok... någon som funderat över detta? T4 eller D3 låter väl som de klokaste valen. Eftersom T4 är ganska snål är det ju tveksamt om man får igen 25 000 mer för D3 sen... /PH
av s6025t
om du ska ha en T4 så skulle jag nog vänta tills T4F kommer den går ju att köra på etanol o även om väljer att köra den på bensin är den ju skattebefriad i 5år för den är miljöbilsklassad.....
Det är ju som med 2,5T nu jag tror 99% köper 2,5FT istället....
o vem vet det kanske lönar sig att köra på etanol i framtiden man har ju iaf. 2 alternativ att köra på....
av Linqid
Förövrigt skiljer det endast 15 000 mellan T3 och T4, trots en skillnad på 30 hk. Om jag inte minns helt fel brukar man väl säga 1000 spänn per hk.

Enligt bygg-din-bil skiljer det bara 5 000 kr mellan T4 och 2.0T. Måste väl vara fel?
av MattiasD
Själv väntar jag ivrigt på T4F. Efter att kört på förnyelsebart bränsle känns det som ett stort steg bakåt att köra på fossilbränsle igen. Nä, det händer inte för min del. T4F har förhoppningsvis tillräcklig kraft för en bil i V60 storlek och vikt men det får en provkörning säkerställa. Hyffsat snål verkar den vara och powershiftlådan går att välja.
av Steff 99
Köper man en diesel så får man en motor som både är snål och har bra kraft, där är nog nya D3 ett väldigt bra alternativ.
Ev så kommer kanske en hybridversion, men vi får kanske vänta något år eller två.
Ju mer jag kör etanolbilar , mer irriterad blir jag på att motorerna fortfarande inte är riktigt anpassade för etanolen, ännu har jag inte haft en bil som vill starta direkt när den stått ett tag, utan det kräver flera försök.
Men man kanske kommer att lyckas bättre med de nya motorerna såsom T4F
av MattiasD
Steff 99 skrev:Köper man en diesel så får man en motor som både är snål och har bra kraft, där är nog nya D3 ett väldigt bra alternativ.
Ev så kommer kanske en hybridversion, men vi får kanske vänta något år eller två.
Ju mer jag kör etanolbilar , mer irriterad blir jag på att motorerna fortfarande inte är riktigt anpassade för etanolen, ännu har jag inte haft en bil som vill starta direkt när den stått ett tag, utan det kräver flera försök.
Men man kanske kommer att lyckas bättre med de nya motorerna såsom T4F
De flesta tillverkare etanolanpassar gamla och föråldrade sugmotorer. Inte konstigt att de är slöa och drar mycket bränsle. Då är T4F en revulotion eftersom det är modern motor som etanolanpassas. Det är bara Audi som gjort detta förut. Men det återstår att se hur bra Volvo lyckats. Men regelverket hindrar fortfarande tillverkarna att optimera för etanol. En motor med direktinsprutning borde vara mer lättstartad än med vanlig insprutning. Det ska bli intressant hur T4F klarar kallstarter under vintern. Min 2.5FT klarade åtminstånde -22 grader i vintras. Det blev aldrig kallare.
av perhall
Linqid skrev:Förövrigt skiljer det endast 15 000 mellan T3 och T4, trots en skillnad på 30 hk. Om jag inte minns helt fel brukar man väl säga 1000 spänn per hk.

Enligt bygg-din-bil skiljer det bara 5 000 kr mellan T4 och 2.0T. Måste väl vara fel?
Ja det låter så.. men T4 tycks ju vara en mycket bättre motor, nästan 25 procent snålare och nästan lika snabb:)

När kommer T4F, någon som vet?

PH
av Arese
I en bil som ska vara lite sportigare hade jag inte ens övervägt dieselalternativen. T5 tycker jag låter som ett piggt och prisvärt alternativ.

MVH
Arese
av Amli
Eftersom AWD är ett krav för mig är det bara T6 och D5 som är alternativ. T6 lär vara ljusår mycket roligare att köra men jag hade nog ändå gått på D5 AWD.
av perhall
Nu har jag varit och frotterat mig lite i germanska kretsar. De älskar D3-motorn och den fick fina vitsord i flera tyska tester! Tystare och mjukare än D5 och tystare och mjukare än de (visserligen fyrcylindriga) konkurrenterna. Sen är det ju tråkigt att motorn är så klen på höga varv, skulle va kul att ha den programmering (eller om det är så att turbon skiljer?) som V50 D4 har med 177 hk. Men men... snål är den också. Det blir nog en D3!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]

Är det någon som har monterat nyare bak[…]

Okej så Polestar engineered är inte s[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]