Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har möjlighet till personalbil på jobbet och jag sitter nu och funderar på en XC60 D3. Kostar en del förstås, men kanske är det värt det? :)

Några frågor har jag som jag hoppas att ni kan svara på!

* Hur är det med lastutrymmet? Mycket sämre än V70?

* Jag provade en D5 AWD i nyligen och komforten var helt ok tycker jag, dock så upplevde jag att motorn hördes en del under acc, men det kanske är något man får leva med oavsett vad man köper. Nu har jag inte alls kört många olika bilar - hur upplever ni komforten (eg ljudnivån)? Jag tycker att stolarna var helt fantastiska!

Drömmen är en vit med tonade rutor. Sen vill man ju ha alla tillval också, men det blir väldigt snabbt dyrt. Alternativet är en V70 2,5 ft. Billigare grundpris vilket gör att man kan ladda den med lite mer tillval... men det ändå XC60:n som lockar mest :D

//M
Ber om ursäkt för att jag börjar tråden med ett offtopicinlägg, men jag kan inte undgå att undra om det är en dålig sak att top of the line-motorn låter när man accar :)
Jag känner mig på att de flesta köpare eftersöker bra med ljud när man drar på lite om man investerat i en motor som är dyrare och törstigare bara för känslan.

Biltillverkarna brukar vara ganska noga med att anpassa ljudet, så du bör inte behöva uppleva något särskilt obehag över en lite "smartare" motor som D3 :)
lastutrymet är lite mindre än i V70. åk o kolla på en o se om det uppfyller just dina behov!
Kanske off topic men mitt äldsta barn (7 år) klagade på att det var svårt att kliva in i bilen, kanske running boards skulle hjälpt. Men det blev ännu en V70 mest med anledning av bränsleåtgång, pris (vinterhjul omg-dyra, som standard måste det vara alufälgar), mindre bagage i XC60. Och vill man inte sticka i ögonen på folk så känns trots allt en superspecad V70 mindre iögonfallande än en dito XC60.
Tänk även på att lyxbilstillägget på förmånsvärdet på en tjänste/förmånsbil blir större eftersom totalsumman måste bli större än en dito V70. Men visst servicen ingår ju det kan ju vara bra.
Det var mina 5 öre.
Lasterommet er mindre enn V70 pga den avrundede bakenden, men i lengde og bredde i bunn av rommet er det omtrent likt. Det er jo dette som teller i det dagelige, men det er litt mindre plass om du ofte pakker til oppunder taket på lasterommet.

Når det gjelder lyd, så er akselerasonslyden halve årsaken til å kjøpe bilen! jeg valgte xc60 fremfor Q5 pga lyden...dvs fraværet av lyd i Q5...Lyddesignet i D5'n gir faktisk "flasbacks" til den gamle 5-sylindrede ur-quatroen til Audi...
Har själv avverkat 600 mil i min XC60 och jag kan bara säga att komforten är riktigt hög. Långfärdskomforten är riktigt bra även om jag önskat mig längre sittdynor fram. I stadstrafik där jag mest huserar så fungerar den överraskande bra. Bilen är lite kortare än V70´n vilket är tacksamt vid fickparkeringar. Att passera trottoarkanter är inget man behöver fundera över. Bara att köra på :D . Markfrigången känns också helt rätt då jag kör en del på taskiga skogsvägar. Jag var helt inne på en V70 först men efter att ha provkört den och märkt att jag inte klarade av mittstacken så blev jag tvingad att titta på någonting annat och idag är jag riktigt nöjd so far. Ska du köra riktigt fort är XC60 inget att rekommendera då den lätt blir törstig i högre farter ( +140 ) men så länge du kör upp till högsta lagliga hastighet i Sverige så skiljer det nog inte mycket mellan en V70 och en XC60. I högre farter blir det också lite vindbrus i XC60´n men ljudkomforten annars är jag helnöjd med. Lycka till med valet.
Hej Kevorkian,

Ja du ska köpa XC60.

Jag har rullat 5000 mil i min D5 aut. AWD från 2009. Bra saker:

- adaptiva farthållaren
- stolarne
- långåkskomforten
- ljudanläggningen
- ergonomi och interface
- motoren låter bra men håller sig alldeles i bakgrunden vid motorvägsfart
- bränsleekonomien, jag liggar på runt 13 km/L
- fjärrkontroll för bränslevärmare är ett måste och fungerar suveränt

Lite mindre bra saker (subjektivt):
- Det är som om bilen är lancerad för ungdomar, alldeles för hård fjedring, fartgubb och stadskörning blir mindre komfortabelt, men troligen roligare på landsvägen
- långsam växellåda men mjuk och fin med lock-up
- lite för kort svankstöd
- tung baklucka

Konklusionen är att man får en fantastisk långfärdsbil men jag tycker den bjudar in mer till cruising än aktiv körning - och då blir den hårda fjedringen/dämpningen fel. Välj Four-C om du kan - så blir kompromisset troligen perfekt.

Jag har sett en del demobilar hos Volvohandlare som är bra prissänkt. Annars tycker jag att paket sammensättningen ger mest värde för pengarne om man väljer momentum och sedan väljer resten till (jag har summum och diverse tillval förutom rti, premium sound och panoramatak).
EjS skrev:Hej Kevorkian,

Ja du ska köpa XC60.

Jag har rullat 5000 mil i min D5 aut. AWD från 2009. Bra saker:

- adaptiva farthållaren
- stolarne
- långåkskomforten
- ljudanläggningen
- ergonomi och interface
- motoren låter bra men håller sig alldeles i bakgrunden vid motorvägsfart
- bränsleekonomien, jag liggar på runt 13 km/L
- fjärrkontroll för bränslevärmare är ett måste och fungerar suveränt

Lite mindre bra saker (subjektivt):
- Det är som om bilen är lancerad för ungdomar, alldeles för hård fjedring, fartgubb och stadskörning blir mindre komfortabelt, men troligen roligare på landsvägen
- långsam växellåda men mjuk och fin med lock-up
- lite för kort svankstöd
- tung baklucka

Konklusionen är att man får en fantastisk långfärdsbil men jag tycker den bjudar in mer till cruising än aktiv körning - och då blir den hårda fjedringen/dämpningen fel. Välj Four-C om du kan - så blir kompromisset troligen perfekt.

Jag har sett en del demobilar hos Volvohandlare som är bra prissänkt. Annars tycker jag att paket sammensättningen ger mest värde för pengarne om man väljer momentum och sedan väljer resten till (jag har summum och diverse tillval förutom rti, premium sound och panoramatak).
Jeg er helt enig med Ejs!
Og jeg har allerede begynt å planlegge min neste XC60.
Kan bare legge til at jeg har Four-C på min nåværende, og det gir et flott oppsett. En standard XC60 har tilnærmet "Sport" demping. Med Four-C har du valg i begge retningene med Comfort eller Advanced.
Bakluken ville jeg valgt El-åpning på, fungerer ok, men er litt treg. Da slipper man å ta i ved lukking, men trykker på en lukke knapp.
Ville valgt My-10 da motorene 2.4D-awd og D5 har fått dobbelturbo med økt dreiemoment og en oppgradert geartronic automat.
Jeg har forøvrig det meste av utstyr, og har vanskelig for å tenke at det blir mindre på min neste.
For tyst bil velg laminerte vindusruter, merkes spesielt godt på nordisk slitt veidekke. Mye comfort for en billig penge.
Bagasjeplassen er litt mindre enn i V70(min forrige bil), men kan utnyttes godt, kan laste helt til taket man ser godt i de store backspeilene biler bakom. I V70 lastet jeg aldrig helt til taket.
Har kjøpt til lastegaller i stål, som passer fint i bilen.
Lykke til med valget.
Twendor.
Tack för alla svar! Jag håller fortfarande på och sonderar bilterrängen. Har tillbringat ett dygn med en 9-3X som var en liten besvikelse. Pigg bil men rätt trång, dålig växellåda och sen är det ju instrumenteringen. Den går inte att tycka om tyvärr. Har också kört en A4 2,0 TFSI och det var en härlig bil faktiskt. Dock är det ju XC60:n jag vill ha... men den kostar en tusing mer i månaden än övriga jag har kollat på så jag får fundera över semestern innan jag bestämmer mig. Semestern ja... har hyrt en XC60 D5 AWD i fyra veckor!!! Den är registrerad 23/6 2010 så jag antar att det är MY11. Nu får man verkligen chansen att testa vad den går för. Hämtar ut den nästa lördag och jag kan nästan inte vänta! :-)

Är det någon som har monterat nyare bak[…]

Okej så Polestar engineered är inte s[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]