- Igår, 23:30
#1630628
Hej! Har en S60 D4 (ej AWD) R-Design 2017, gillar verkligen att köra den. Har även en V90 D4 Momentum Advanced 2020 och upplever en stor skillnad mellan de två.
S60:n går jättebra att köra i hastigheter under 100 km/h, rullar tyst, inga vibrationer eller ljud vid ojämna underlag. Styrresponsen är där och jag tycker den bromsar som den ska. Kanske att den drar pyttelite snett vid fullbroms, men det kan lika gärna ha varit pga vägen som lutade vid tillfället då det testades.
Det är först i hastigheter strax över 100 km/h som bilen börjar bete sig konstigt. Den blir nästan läskig att köra, exempelvis när man gör omkörningar, speciellt långtradare.
Är medveten om att det kan dra smått i ratten vid såna tillfällen, men det känns som att bilen vill styra mig in i mitträcket precis när man kört om. Och man får parera/hålla emot för att undvika det.
I hastigheter uppemot 150 km/h blir bilen i princip okörbar, då är det svårt att hålla den i en och samma fil.
Det upplever jag inte alls i V90:n som känns betydligt mer stabil i höga hastigheter, trots mjukare fjädring och däck med betydligt mer osportig däckdimension (245/50 R18), jämfört med S60:n som är mer sportig på flera sätt.
Har nog aldrig upplevt det jag upplever i min S60 i någon annan bil jag haft, inte i någon annan S/V60 av samma typ heller.
Har tillgång till domkraft och tänkte palla upp bilen för att titta och känna runt ordentligt under en heldag. Men vad ska jag fokusera på för delar? Hur går jag bäst tillväga?
Lite mer info:
• Upptäckte ett mått slitage på insidan av bakdäcken efter ca 3000 mil på samma däck.
• Köpte nya däck (och en fyrhjulsinställning) som nu rullat ca 300 mil - de sitter på Volvo originalfälgar utan skador.
• Använder Michelin Pilot Sport 5 (235/40 R18) och Michelin X-Ice North 4 (235/45 R18).
• Upplever samma sak när vinterhjulen är på.
• Inga delar utbytta på bilen (förutom slitagedelar som däck, bromsar, startbatteri och någon lampa), och den har historiskt sätt aldrig behövt repareras.
• Både besiktningsman och Volvomekaniker har inspekterat bilen utan att finna något att klaga på, snarare tvärt om.
Tack på förhand!
S60:n går jättebra att köra i hastigheter under 100 km/h, rullar tyst, inga vibrationer eller ljud vid ojämna underlag. Styrresponsen är där och jag tycker den bromsar som den ska. Kanske att den drar pyttelite snett vid fullbroms, men det kan lika gärna ha varit pga vägen som lutade vid tillfället då det testades.
Det är först i hastigheter strax över 100 km/h som bilen börjar bete sig konstigt. Den blir nästan läskig att köra, exempelvis när man gör omkörningar, speciellt långtradare.
Är medveten om att det kan dra smått i ratten vid såna tillfällen, men det känns som att bilen vill styra mig in i mitträcket precis när man kört om. Och man får parera/hålla emot för att undvika det.
I hastigheter uppemot 150 km/h blir bilen i princip okörbar, då är det svårt att hålla den i en och samma fil.
Det upplever jag inte alls i V90:n som känns betydligt mer stabil i höga hastigheter, trots mjukare fjädring och däck med betydligt mer osportig däckdimension (245/50 R18), jämfört med S60:n som är mer sportig på flera sätt.
Har nog aldrig upplevt det jag upplever i min S60 i någon annan bil jag haft, inte i någon annan S/V60 av samma typ heller.
Har tillgång till domkraft och tänkte palla upp bilen för att titta och känna runt ordentligt under en heldag. Men vad ska jag fokusera på för delar? Hur går jag bäst tillväga?
Lite mer info:
• Upptäckte ett mått slitage på insidan av bakdäcken efter ca 3000 mil på samma däck.
• Köpte nya däck (och en fyrhjulsinställning) som nu rullat ca 300 mil - de sitter på Volvo originalfälgar utan skador.
• Använder Michelin Pilot Sport 5 (235/40 R18) och Michelin X-Ice North 4 (235/45 R18).
• Upplever samma sak när vinterhjulen är på.
• Inga delar utbytta på bilen (förutom slitagedelar som däck, bromsar, startbatteri och någon lampa), och den har historiskt sätt aldrig behövt repareras.
• Både besiktningsman och Volvomekaniker har inspekterat bilen utan att finna något att klaga på, snarare tvärt om.
Tack på förhand!
- By Lelleprinter