- Idag, 08:41
#1622607
Mårning
Jag står i begrepp att byta ut min 2012 v40 D4 då den närmar sig 25000 mil. Den jag har är utrustad med varenda tillval som fanns i katalogen förutom r-design och sportchassi, vilket gör bytet lite komplicerat om man vill behålla samma utrustningsnivå.
Jag har naturligtvis börjat kolla på v60 då det finns väldigt många och jag är relativt bevandrad i volvoträsket. Däremot finns det ju ett par alternativ från andra tillverkare att ta hänsyn till, önskar lite rådgivning.
Allmänna krav: Diesel, automat,160+ häst. Dragkrok. Max 15.000 mil Max 200.000kr. Absolut inte adblue (finns väl inte på denna generation v60?)
Volvo v60.
Här har jag kollat på d4 automater. Momentum + r-design eller summum, där kan jag lätt sålla.
Hur är det med dieselfemman kontra VEA, på VEA läser står det ju mycket om balansaxlar och oljeförbrukning här på forumet, båda rätt tråkiga företeelser.
Automatlåda. Geartronic är ju generellt problemfri men törstig. Hur är det med den 8-växlade?
AWD. Har inget behov, ska man hålla sig borta?
AWD kommer ju ofta med dieselfemman och 6växlad geartronic. Är det värt att välja utifrån detta?
Alternativ
Audi A4/A5
2.0 TDI 177hk är den absolut vanligaste, ingen adblue på den.
Quattro = 7 växlad DSG, hur håller dom?
Ej quattro = 8 "stegad" CVT låda. Bättre/sämre?
Generellt mindre utrustning än i v60 för samma peng.
BMW 320D
Kamkedjeproblem på äldre, vilken årsmodell är garanterat problemfri?
X-drive verkar inte vara omtyckt även om det finns väldigt många med just detta.
Automatlådorna är ju zf 8växlad. Ska vara skottsäker och hålla för mycket effekt som helst, bådar gott för en standardbil vad gäller driftsäkerhet. Men är alla samma eller finns det 70-11 varianter?
Mercedes C-klass
Dessa kan jag inte ett skit om. Men årsmodell 2014 och framåt ser riktigt trevliga ut.
V60in känns som den mest förnuftiga och billigaste av dom fyra. Mercedes och Audi kommer nog på delad andraplats.
BMW'n kanske är roligast, men annars vet jag inte vad en har för kvaliteer kontra dom andra.
Någonstans är driftsäkerhet och komfort dom två viktigaste paramterarna. Förbrukning är nog ungefär lika på alla vid liknande körning. Jag kör typ 1500 mil per år så det är inte svinviktigt om den drar 0,6 istället för 0,7.
Tack!
Jag står i begrepp att byta ut min 2012 v40 D4 då den närmar sig 25000 mil. Den jag har är utrustad med varenda tillval som fanns i katalogen förutom r-design och sportchassi, vilket gör bytet lite komplicerat om man vill behålla samma utrustningsnivå.
Jag har naturligtvis börjat kolla på v60 då det finns väldigt många och jag är relativt bevandrad i volvoträsket. Däremot finns det ju ett par alternativ från andra tillverkare att ta hänsyn till, önskar lite rådgivning.
Allmänna krav: Diesel, automat,160+ häst. Dragkrok. Max 15.000 mil Max 200.000kr. Absolut inte adblue (finns väl inte på denna generation v60?)
Volvo v60.
Här har jag kollat på d4 automater. Momentum + r-design eller summum, där kan jag lätt sålla.
Hur är det med dieselfemman kontra VEA, på VEA läser står det ju mycket om balansaxlar och oljeförbrukning här på forumet, båda rätt tråkiga företeelser.
Automatlåda. Geartronic är ju generellt problemfri men törstig. Hur är det med den 8-växlade?
AWD. Har inget behov, ska man hålla sig borta?
AWD kommer ju ofta med dieselfemman och 6växlad geartronic. Är det värt att välja utifrån detta?
Alternativ
Audi A4/A5
2.0 TDI 177hk är den absolut vanligaste, ingen adblue på den.
Quattro = 7 växlad DSG, hur håller dom?
Ej quattro = 8 "stegad" CVT låda. Bättre/sämre?
Generellt mindre utrustning än i v60 för samma peng.
BMW 320D
Kamkedjeproblem på äldre, vilken årsmodell är garanterat problemfri?
X-drive verkar inte vara omtyckt även om det finns väldigt många med just detta.
Automatlådorna är ju zf 8växlad. Ska vara skottsäker och hålla för mycket effekt som helst, bådar gott för en standardbil vad gäller driftsäkerhet. Men är alla samma eller finns det 70-11 varianter?
Mercedes C-klass
Dessa kan jag inte ett skit om. Men årsmodell 2014 och framåt ser riktigt trevliga ut.
V60in känns som den mest förnuftiga och billigaste av dom fyra. Mercedes och Audi kommer nog på delad andraplats.
BMW'n kanske är roligast, men annars vet jag inte vad en har för kvaliteer kontra dom andra.
Någonstans är driftsäkerhet och komfort dom två viktigaste paramterarna. Förbrukning är nog ungefär lika på alla vid liknande körning. Jag kör typ 1500 mil per år så det är inte svinviktigt om den drar 0,6 istället för 0,7.
Tack!
C30 T5 2007. Soyabilen
- By Malmstroem