- ons 22 jan 2025, 20:13
Hej!
Ny medlem som skriver i desperation (typ).
Bilen, en Volvo XC60 D4 AWD - 14, visar meddelandet "Fel på startknappen - Service erfordras" i displayen. Detta direkt när man öppnar dörren. De gånger bilen startar, lägger den av så snart man lättar minsta lilla på kopplingen.
Jag har bytt startknappen. Direkt efter det fungerade det klockrent, inget felmeddelande och jag rullade iväg lite lätt på vår gårdsplan. Men strax därefter återkom meddelandet och allt återgick till samma symtom som innan knappbytet.
Jag har läst ut felkoder och de som återkommer är följande:
CEM-B108B24 Startknapp krets A - Generellt signalfel - Signal konstant hög
CEM-B108C23 Startknapp krets B - Generellt signalfel - Signal konstant låg
PDM-B118F00 Höger framruta
PDM-B119100 Höger bakruta
DDM-B119000 Vänster bakruta
DDM-B118E00 Vänster framruta
Fönsterhissarna fungerar som de ska. Sånär som på att de ibland inte går ner "per automatik" efter en långtryckning på fönsterhissknappen.
Just det. Har en krånglande oljepump till haldexen också (AWD Avstängd - service erfodras) men det tänker jag inte är relaterat detta. Har en ny pump på ingående.
Någon som har nåt tips eller är det verkstadsbesök som gäller?
Vänlig hälsning
Henrik
Ny medlem som skriver i desperation (typ).
Bilen, en Volvo XC60 D4 AWD - 14, visar meddelandet "Fel på startknappen - Service erfordras" i displayen. Detta direkt när man öppnar dörren. De gånger bilen startar, lägger den av så snart man lättar minsta lilla på kopplingen.
Jag har bytt startknappen. Direkt efter det fungerade det klockrent, inget felmeddelande och jag rullade iväg lite lätt på vår gårdsplan. Men strax därefter återkom meddelandet och allt återgick till samma symtom som innan knappbytet.
Jag har läst ut felkoder och de som återkommer är följande:
CEM-B108B24 Startknapp krets A - Generellt signalfel - Signal konstant hög
CEM-B108C23 Startknapp krets B - Generellt signalfel - Signal konstant låg
PDM-B118F00 Höger framruta
PDM-B119100 Höger bakruta
DDM-B119000 Vänster bakruta
DDM-B118E00 Vänster framruta
Fönsterhissarna fungerar som de ska. Sånär som på att de ibland inte går ner "per automatik" efter en långtryckning på fönsterhissknappen.
Just det. Har en krånglande oljepump till haldexen också (AWD Avstängd - service erfodras) men det tänker jag inte är relaterat detta. Har en ny pump på ingående.
Någon som har nåt tips eller är det verkstadsbesök som gäller?

Vänlig hälsning
Henrik