Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NisseBr
Hej.

Jag har råkat ut för haveri på min xc60.
Det som hänt är att Remskivan som sitter på kamaxeln lossnat vilket fått till följd att drivningen av kamremmen slutat.
Jag har dock inte öppnat motorn och kollat ventiler o.s.v. men man kan väl vara rätt säker på att den är skrot.

Bilen är fullservad på Volvo och har gått 3år/5tusen mil sedan byte av kamremmen så det är inte på grund av misskötsel som det hänt. (tror jag iallafall)

Motorn är en D5244T5 (motornummer 6906059) och just denna motor verkar inte vara helt lätt att få tag på. (inte i Sverige iallafall)

De flesta jag hittar börjar på D5244T10 och uppåt. Går det ens att byta till en sådan motor eller är det helt kört?
av NisseBr
Ja v70 bilar har haft samma motor D5244t5 men de flesta jag kan se på bildelsbasen har fel motorfäste samt förmodligen då också fel motornummer. Oljelocket sitter dessutom vid kamremmen och inte längst upp på höger sida. Det verkar dock finnas ett antal motorer i t.ex. Nederländerna från v70 årsmodell 2009 som ser ut som min med rätt motorfäste och rätt placering på oljelock.
De motorerna verkar även ha samma motornummer (6906059)

Minns inte till 100%, men jag har för mig att[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Lyfte i dragkroksfästet, gick hur bra som he[…]