Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1486433
Höger yttre drivknutdamask har gett upp på min V60 -14. Manuell D4 VEA
Hur bytar man den enklast, vad behöver lossas?
#1500362
Blev en delbar damask från biltema. Var tänkt att vara en provisorisk lösning för att köra ett tag och se om knuten klarat sig, vilket det någon vecka senare visade sig att den inte hade gjort.
I virrvarret av olika dimensioner på knutar så handlade jag istället en begagnad drivaxel med rimliga mil.

Centrumskruven i navet, muttern till nedre spindelled och två muttrar till drivaxelns stödlager var vad som behövde lossas.
Spett och slägga fick fungera för att få loss spindelledens kona i brist på avdragare. Vid återmontering höll jag nästan på att helgonförklara okänd konstruktör på Volvos spindelledsavdelning, anledningen var ett insexgrepp uppe på spindelbulten för mothåll när man ska spänna spindelledsmuttern. Kortning av insexnyckel var dock nödvändig för att komma åt, tror inte någon nyckel med standardlängd går in där.

Under tiden jag hade den gamla axeln ur innan den andra kom på plats droppade det ut kanske 0,5-1 deciliter växelolja, lite mer än vad jag tänkte skulle komma och trots att bilen var lyft på den sidan.
Får se om jag orkar leta rätt på rätt sorts olja och placering av påfyllningsplugg, om det en finns en. Risken att det blir glömt är överhängande.

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]