Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RasmusV
Stötte på en butik som sålde vinterskydd passande V60 och började fundera om de är bara placebo för oss gamyler som minns gamla bilar från 1900-talet med pappskiva i grillen, eller om det faktiskt fortfarande är till någon nytta? Dieselmotorn på min hybrid startar med jämna mellanrum när det blir lite kallare för att producera värme, kunde en sådan här skiva månne minska på det, eller är det mer risker med att minska på luftflödet i motorrummet?

På något sätt käns det inte riktigt aktuellt att nuförtiden använda skydd i grillen...
Den mesta kylningen sker väl via den undre grillen ändå?

Edit: Hittade denna tråd viewtopic.php?t=76224
D6 har ERAD-kylare vid radiatorn. ERAD och andra hybridkomponenter är känsliga för höga temperaturer
erad.png
erad.png (91.87 KiB) Visad 1945 gånger
Car Scanner android appen:
d6_phev.JPG
d6_phev.JPG (51.53 KiB) Visad 1945 gånger
d63.png
d63.png (36.4 KiB) Visad 1945 gånger
Känns lite stenålder med fast vinterskydd, känns typ 1950 tal. REdna på 60-talet hände grejjer.... På min första bil. en opel 1963 kunde man manövrera kylaskyddet inifrån kupen utan att behöva gå ut.

På min nya BMW sitter lameller som är helt automatiska. De stänger tex om det är svinkallt för att man inte ska få in kall luft som fördröjer uppvärmnigen. de förbättrar även luftmotståndet så man får lägre förbrukning och högre toppfart.
@MartinS, Ja grannen hade dessa skydd på förra vintern, det va kanske -2 grader två gånger den vintern som kallast. Ett av de trillade loss efter några veckor och sedan tog de av den andra med då
Peter12345 skrev: tor 19 nov 2020, 17:26 D6 har ERAD-kylare vid radiatorn. ERAD och andra hybridkomponenter är känsliga för höga temperaturer
OK, det där är ju en bra orsak att inte smälla på gubb-papp då. Får lita på att den har pålitig automatik som håller temperaturen i skick.

Hej Länge sen jag hade Volvo, är lite s[…]

. Två biltransportfartyg har redan brunnit,[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

HJÄLP MED EL-FEL Volvo v70n 2007 2.4 bensin […]

Men där är något med ekonomiplane[…]