- ons 21 dec 2011, 14:58
#599727
Lite trist att en mekaniker faktiskt inte riktigt har pejl på hur kylluften fungerar i nosen på bilen.
Grillen släpper ju igenom luft, men inte hur mycket som helst och framförallt blir det mindre och mindre med ökad hastighet. Luften hinner inte förbi spjälorna och då blir det en kudde där istället som motar mera luft, ju högre fart ju mindre luft alltså.
Saltproblem är ett lågfartsproblem. I högre fart får du inte in något salt av ovanstående anledning.
Det lilla som kommer in sköljer man av när man tvättar bilen. Det finns inget som kommer in i sån mängd så att kylaren plötsligt blir täppt. Bygga på kan det göra sakta men säkert. Men får det bygga på så är det ju en följd av att man inte tvättar. Det är inte nåt som botas med en pappskiva i nosen.
Sen var det värmen, en skiva i nosen påverkar inte värmen nåt speciellt när det gäller tiden att värma upp sej. Det finns inget vatten som roterar ute i kylaren överhuvudtaget när bilen är kall, dit kommer bara för varmt vatten, ingen fläkt ligger och kyler heller som på äldre bilar utan slirkoppling eller elfläkt. Inte heller finns det nåt direkt vinddrag rakt in på motorn eftersom du först har grillen, sen kondensorn, sen kylaren och till sist ska du då ha så mycket flöde så att du kan kyla motorn utvändigt så den sackar i uppvärmningen. Så mycket flöde finns inte redan då, problemet slutar inte där, man har dessutom en fläktkåpa på insidan som inte har utsläpp varsomhelst, vilket ytterligare sänker flödet ifrån lite till nästintill ingenting. Den hjälp det gör är minimalt alltså. Bilen ska klara sej utmärkt ändå.
När det gäller oljeledningar så har vi inga på utsidan förutom till turbo på baksidan av motorn och dom som ev går till kylaren, och framförallt inga på framsidan, men däremot vevhusventilationen som ligger under insuget mot blocket. Några avlagringar skapas inte för att det kyls där.
Problemet där är kondens inifrån motorn som till slut fryser i ledningarna. Visst kan man lösa så det är varmt och mysigt runt ledningarna under körningen, men då fryser det på natten istället och problemet var kvar och om möjligt ännu värre.
För att bli av med dom problemen så får man ändra körstil. Man får tomgångsköra mer trots att det är otillåtet och man måste köra bilen längre sträckor så att man får upp oljetemperaturen. Oljan ska bli runt 80 grader eller över, så att man kan få vattnet att dunsta av och varesej sitta i ledningarna eller någon annanstans.
Man måste varva lite då och då för att få mer flås i vevhusventen för att i sin tur rensa den på mer fukt och blandade gaser.
Så saker som ska göras om man nu har problem med kondens i vevhusventen: Byt körstil, byt körsträckor då och då. Se till så bilen ALLTID går varm. Oljan är inte varm för att tempmätaren gått upp på vattnet. Det tar alltså en stund till att få upp oljetempen, sen ska den vara uppe ett tag för att ånga ur. Sen är problemet avhjälpt.