Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olleb
#599578
Efter att haft problem med igensatta oljeledningar och skitit kylare fick jag tipset av min mek att fixa nåt som täcker till grillen på vintern så att det inte drar allt för kallt på oljeledningarna och så att saltstänket etc inte kommer åt att sätta sig på kylaren.

Vet att det fanns förut till äldre Volvos men har inte sett sådana på många år.

Nån som vet ifall det finns någon som tillverkar dylika eller som har tips på hur man bäst själv tillverkar något lämpligt?

855 från 1994
av umekille
#599580
För gammalt så satt man en kartongskiva framför
kylaren på vintern,men att det behövs på nyare bilar
trodde jag var bortbyggt numera.
av olleb
#599581
Enligt min mek så är det iaf så på min att det går oljeledningar på framsidan av motorn vilka på vintern blir underkylda varpå det blir beläggningar i oljeledningarna. Han menade även att motorn (och kupén) snabbare kommer komma upp i temperatur om den slipper det på vintern onödiga vinddraget. Om kylaren dessutom slipper sättas igen av saltbeläggning etc. från vinterväglaget så kommer den ju fungera bättre på sommarn.

Jag tänker att man borde kunna fixa nåt hyffsat snyggt och sätta på insidan av grillen. Tips & idéer?
Användarvisningsbild
av ketto
#599655
Förra vintern då de va riktigt kallt ute så blev gasspjället verkligen trög i landsvägsfart tack vare kylan! Satte en pappkartong bakom grillen och vilken skillnad de blev, mycket mer lättgasad, men denna vinter slipper ja, är inte så kallt ute nu!
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#599708
Minns att det finns original till 850 ett typ genomskinligt plastskydd man täcker över kylargallret med.

Hade inga problem med 850in förra vintern trots -35 grader :wink:

/Kalle
av *pettson*
#599727
Lite trist att en mekaniker faktiskt inte riktigt har pejl på hur kylluften fungerar i nosen på bilen.
Grillen släpper ju igenom luft, men inte hur mycket som helst och framförallt blir det mindre och mindre med ökad hastighet. Luften hinner inte förbi spjälorna och då blir det en kudde där istället som motar mera luft, ju högre fart ju mindre luft alltså.
Saltproblem är ett lågfartsproblem. I högre fart får du inte in något salt av ovanstående anledning.
Det lilla som kommer in sköljer man av när man tvättar bilen. Det finns inget som kommer in i sån mängd så att kylaren plötsligt blir täppt. Bygga på kan det göra sakta men säkert. Men får det bygga på så är det ju en följd av att man inte tvättar. Det är inte nåt som botas med en pappskiva i nosen.

Sen var det värmen, en skiva i nosen påverkar inte värmen nåt speciellt när det gäller tiden att värma upp sej. Det finns inget vatten som roterar ute i kylaren överhuvudtaget när bilen är kall, dit kommer bara för varmt vatten, ingen fläkt ligger och kyler heller som på äldre bilar utan slirkoppling eller elfläkt. Inte heller finns det nåt direkt vinddrag rakt in på motorn eftersom du först har grillen, sen kondensorn, sen kylaren och till sist ska du då ha så mycket flöde så att du kan kyla motorn utvändigt så den sackar i uppvärmningen. Så mycket flöde finns inte redan då, problemet slutar inte där, man har dessutom en fläktkåpa på insidan som inte har utsläpp varsomhelst, vilket ytterligare sänker flödet ifrån lite till nästintill ingenting. Den hjälp det gör är minimalt alltså. Bilen ska klara sej utmärkt ändå.
När det gäller oljeledningar så har vi inga på utsidan förutom till turbo på baksidan av motorn och dom som ev går till kylaren, och framförallt inga på framsidan, men däremot vevhusventilationen som ligger under insuget mot blocket. Några avlagringar skapas inte för att det kyls där.
Problemet där är kondens inifrån motorn som till slut fryser i ledningarna. Visst kan man lösa så det är varmt och mysigt runt ledningarna under körningen, men då fryser det på natten istället och problemet var kvar och om möjligt ännu värre.
För att bli av med dom problemen så får man ändra körstil. Man får tomgångsköra mer trots att det är otillåtet och man måste köra bilen längre sträckor så att man får upp oljetemperaturen. Oljan ska bli runt 80 grader eller över, så att man kan få vattnet att dunsta av och varesej sitta i ledningarna eller någon annanstans.
Man måste varva lite då och då för att få mer flås i vevhusventen för att i sin tur rensa den på mer fukt och blandade gaser.

Så saker som ska göras om man nu har problem med kondens i vevhusventen: Byt körstil, byt körsträckor då och då. Se till så bilen ALLTID går varm. Oljan är inte varm för att tempmätaren gått upp på vattnet. Det tar alltså en stund till att få upp oljetempen, sen ska den vara uppe ett tag för att ånga ur. Sen är problemet avhjälpt.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
#600101
*pettson* skrev:Lite trist att en mekaniker faktiskt inte riktigt har pejl på hur kylluften fungerar i nosen på bil.
Iofs var det ett antal år sen jag gick ut fordonsgymnasiet men jag har inget minne av att det fanns med i läroplanen...
av *pettson*
#600194
Ni fick alltså inte lära er hur kylningen fungerar på olika bilmodeller? Alltså vilka kylvägar som är för syns skull och vilka som är verksamma?
Samt hur luftflödet är tänkt att passera på olika ställen, kanske inte i detalj på alla fordon men generellt med olika lösningar?
Det är nåt som är grundläggande för att förstå hur kylproblem uppkommer med olika eftermarknadslösningar. T.ex varför ett par extraljus kan ställa till det på en bil men inte på en annan. Varför en skiva i nosen gör att en bil kokar, när en annan bil inte blir påverkad.
Det är ju mest lite synd tycker jag, det ingår under modulen konstruktion/funktion normalt sett, men jag vet att mycket av det som lärs ut kan bli väldigt olika beroende på om det är en lärare som är intresserad och implementerar teknik runtomkring sej i undervisningen, eller om det är en som pekar i boken och är strikt by the book. Men det är nåt alla mekaniker bör ha lite kunskaper om.
Ett skrämmande exempel jag direkt tänker på är en herre som gått 3årig fordonsutbildning och sista året valt lastbilsmekaniker. När man sen träffar killen ifråga då han har problem med bilen, får man veta att på 3år har han aldrig någonsin på skoltid fått skruva praktiskt på personbilar på skolan. Inte heller på modeller, eller atrapper. Dom har endast få läsa teoretiskt och när han valde lastbilssidan så fick han praktik på ett ställe. DÄR var första gången han praktiserade vad han läst sedan första året. Det var första gången han fick använda verktygen han läst om ens. När han kom tillbaka till skolan mellan praktikvarven fick han endast läsa teori, helt själv utan lärare, utan någon att vända sej till, skolan har inga som helst praktiska övningar för den som läser inför tunga fordon. Nu hade han tur och fick jobb på praktikstället. Men alla andra? Man är inte så konkurrenskraftig när man inte vet hur man klämmer en kabelsko eller hur man använder vissa verktyg, eller hur man läser på olika mätskalor? Ännu mindre konkurrenskraftig om man absolut inte vet hur en enda pinal fungerar på en dieselmotor, när det bara är såna man lär komma i kontakt med.
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
#600683
Håller med ÄRRet
Det lärdes bara ut att luften gick genom kylaren.

TS, om du nu sätter en kartongbit framför kylaren så fixa så den blir symetrisk gentemot kylarfläkten (inte täcker halva fläkten)
Hört att det kan bli snedbelastningar/lager problem
Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]

VOC Service

Troligen back up batteri byte och en uppdatering a[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Det man bör veta är att D5orna hos SPA h[…]