Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Igår kväll gasade jag på med min 2012 V60 T6 R-design (vilket man självklart gör med en T6a), jag startade från 0 och nådde ca. 150km/h innan jag va tvungen att bromsa, vid ca. 100-80km/h hör jag hur det börjar att skrapa (metalliskt ljud) som faaan från framvagnen och plötsligt hör jag en explosion, sen sluta det. Detta ljud varar i cirka 5 sekunder bara.

Jag går självklart ut o felsöker men hittar absolut ingenting som ser fel ut, bilen kör o beter sig även som vanligt... Ska jag vara rädd att köra o ta den till verkstad eller ska jag leva på som vanligt?

Snart 15000mil på mätaren om det spelar någon roll

Någon som har en blekaste aning?
Bromsbeläggen slut? Uppstod ljudet under inbromsning eller när du släppt bromspedalen?

Var det under bromsning kan det vara skrikplåten som gick emot skivan, i hög hastighet varar den inte särskilt länge. "Explosionen" däremot kan jag inte förklara.
klirre skrev: ons 21 okt 2020, 19:06 Bromsbeläggen slut? Uppstod ljudet under inbromsning eller när du släppt bromspedalen?

Var det under bromsning kan det vara skrikplåten som gick emot skivan, i hög hastighet varar den inte särskilt länge. "Explosionen" däremot kan jag inte förklara.
Allt gick väldigt snabbt, så som jag minns det så bromsade jag och så fort ljudet uppstod så släppte jag bromsen, fast jag hade släppt bromsen så fortsatte ljudet fram tills explosionen skedde.

Hade bilen inne på service för ca. 100mil sedan, då påstod min mekaniker på bilia att bromsbeläggen har minst 1500mil kvar...
fjohan82 skrev: ons 21 okt 2020, 19:33 Sten och grus mellan bromsskiva och bromssköld?
Stor möjlighet, jag parkerar på en stor grusparkering på jobbet samt så gasade jag på mitt i ett industriområde, brukar ligga massa skräp på vägarna där...

Jag tänkte iallafall ta en sväng imorgon och försöka återskapa ljudet, ska se till att filma samtidigt då också o fånga det på film
Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]

installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]