Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av asjohem
Tjena!

Har köpt min första diesel någonsin, en V60 D2 från 2014 (manuell).
Bilen har gått ca 12.800mil så snart dags för kamrem men de är ju inga konstigheter på denna motorn med enkel kamaxel?
Hört att dessa har problem med svänghjul mellan 10.000-15.000 mil?
Detta är väl den nyare motorn så de är inget byte av partikelfilter?

Är de något annars att tänka på med dessa bilar eller denna motorn?
Har dieselvärmare men inte fjärrstyrd, går det att få på något sätt?

Har även sett att det varit en del återkallelser på dessa? Hur vet jag om allt är åtgärdat på min? Ringer volvo/bilia? Och hur många återkallelser är det? Har hittat tre än, något om en plastbit som smälter i insuget, bälte och något med kylsystemet
Senast redigerad av 1 asjohem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Cotag
Om det är en D4162T 1,6L 115 hk så ska den inte ha partikelfilterbyte vad man förstår av trådar på forumet.
Återkallelserna du hittat angående smältande insug och kylsystem gäller den nyare motortypen VEA. Möjligen kan bältesåtgärden vara aktuell för din bil men det finns ingen färdig lösning ännu vad jag sett här.
Användarvisningsbild
av rob1988
Du kan programmera hos Volvo så du kan starta värmaren med bilens fjärrnyckel. https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 99470/2014

Alternativt kan man köpa denna eftermarknadsdosa för fjärrstart. https://vparts.se/se/modul-for-fjarrsta ... -xc60.html

De jag vet med D2:orna är att det var ganska vanligt med kopplingshaveri. Bytt på en del själv. Kan va värt att kolla upp om kopplingen har varit bytt till en nyare som inte har detta problem. De borde Bilia kunna se.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Är väl rätt så problemfria de nu, läst om vissa som bytt kupéfläkt så man kan ju lyssna efter missljud samt testa auto och manuell inställning av klimatanläggningen. Parkeringsbromsen är i min värld värd att kollas, har en vettig verkstad eller person bytt bromsbelägg lossar man inte elbromsmotorn från bromsoket, en klåpare gör det och använder sedan samma packning och skruvar vilket gör att det allt för ofta verkar läcka in vatten och smuts som förstör motorn. Jag och fler här har fått fixa detta då folk gjort så. Just det, kabelbrott mellan förardörr och bilen är kanske något som kan hända med, se över alla funktioner som finns i dörren, elhissar, elspeglar
Problem med värmen på 740

Problemet löst. Verkstaden missade att juster[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nån som vet om dessa fästelement g&a[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]