Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Undrar ifall det är någon som vart med om liknande eller vet vad detta problem kan vara?

Min XC60 -15 D4 AWD har nyligen börjat knacka vid vänster framhjul när man gasar, samtidigt som den knackar så känner man vibrationerna och lite svagt ryck i ratten. Däremot knackar den endast när man är på gasen, ifall jag släpper så slutar ljudet. Detta sker både rakt och vid svängar, låg samt hög hastighet.

Misstänker yttre drivknut (alltså vid hjulet)? Men då skulle det väl låta även när man inte gasar? Kanske hjullager? Eller kan det vara något helt annat super simpelt som bara är i vägen för däcket?

Video från körning.

Tackar på förhand!
Håll handen runt drivaxeln mellan inner och ytterknut samtidigt som du roterar det upphissade hjulet fram och tillbaka. Prova både med rattutslag och "rakt fram"
Känns det glappt eller "knastrigt" i ytterknuten när du växlar riktning så är det nog läge för en ny knut :-)
Lite glapp in mot växellådan är helt normalt. Men friska knutar ska inte glappa märkbart..
Erik Å skrev: lör 12 sep 2020, 17:12 Håll handen runt drivaxeln mellan inner och ytterknut samtidigt som du roterar det upphissade hjulet fram och tillbaka. Prova både med rattutslag och "rakt fram"
Känns det glappt eller "knastrigt" i ytterknuten när du växlar riktning så är det nog läge för en ny knut :-)
Lite glapp in mot växellådan är helt normalt. Men friska knutar ska inte glappa märkbart..
klacken skrev:Ser ju oljigt ut runt yttre knut,även fett innuti fälgen så tror nog det är den som låter
Om felet visar sig vara yttre drivknut, blir det billigast att be verkstad bara byta yttre drivknut eller kan man lika gärna byta hela axeln?
Det verkar som om Volvo-verkstäderna bara byter hela drivaxlar (som kostar tusentals kronor).. En ytterknut (till min gamla V70 iaf) kostar betydligt mindre, kolla hos Trodo.se
Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motoro[…]