Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag kör en XC60 D5 2016 och la märke till några dagar sen att när jag startar bilen och åker ut från garaget och sen sätter växelspaken till P-läge och sen släpper färdbromsen så hörs ett klickande ljud från framvagnen/motorhuven (låter ungefär som metall slår mot plåten). Men om man trampa på färdbromsen igen och släpper det hörs inget.
Aldrig hört den klickande ljud i färd, t.ex. vid bromsning vid rondellen eller röd trafikljus och liknande...
Typ bara vid första start.

Nån annan som har likadant ljud i sin bil?? 🤔
Senast redigerad av 1 Zuka83, redigerad totalt 0 gånger.
Okej. Solenoid?
Är det typ någon magnetventil eller ? Jag körde förbi en Bilia verkstad och en mekaniker hade inte riktigt förklaring. Han tror att det är P-spärren som klickar. 🤔 och att det är inte så farligt.
Men varför bara första gånger när man släpper på färdbromsen. 😏
Jag har en annan teori, jag har en manuell v60. Mitt ljud blev tydligare efter att jag smort upp bromsarna. Jag tror det är belägen som rör sig lite, ack så lite när det följer med bromsskiva framåt till ändläget med ljud som följd. Det är vu bara någon mm eller två men tycks notera detta när jag backat ur garaget eller viseverse. Sen vid körning ligger de i "framåt" läge.
Zuka83 skrev:Okej. Solenoid?
Är det typ någon magnetventil eller ? Jag körde förbi en Bilia verkstad och en mekaniker hade inte riktigt förklaring. Han tror att det är P-spärren som klickar. Bild och att det är inte så farligt.
Men varför bara första gånger när man släpper på färdbromsen. Bild
Det verkar vara två olika "problem" i den här tråden. Du har ett klickljud när du lägger i P och sedan släpper fotbromsen. Testa att trycka på P-bromsen innan du lägger i P-läget. Du bör ändå inte låta bilen hänga på spärren i lådan.

Frippe hör ett klickljud när han ska iväg efter första start. Det är en solenoid/elektromagnetiskt ventil i mechatronicen som gör något i lådan. Det låter så bara, det sitter 9-10 solenoider i lådan som styr hur den ska arbeta.
Jag gick idag på parkeringen och provade med handbromsen på och det var samma sak, när man släpper på färdbromsen klickar. Sen provade stänga motor i N-läge och startade motorn och det klickade också. Nu misstänker jag att ljudet kommer från bromsar. Men konstigt att kommer bara första gången man släpper färdbromsen efter motorstart. 😏
Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motoro[…]