Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Metod
Hej!

Bytte luft filter och det ledde till att ena skruven till luft burken blev gängpaj och det har numera blivit ett litet glapp vid den kanten, mellan locket och undre delen.

Är detta något problem eller klarar det sig med den tjocka kanten på filtret som tätar?

Bild
Senast redigerad av 1 Metod, redigerad totalt 0 gånger.
Om det varit min bil hade jag antingen bytt ut gängorna eller satt dit en ny luftburk.

Med en skruv borta finns det en hyfsad chans att med tiden så kommer skitig luft att komma förbi den tjocka kanten. Det mår motorn inte bra av.

Hade det varit en gammal 740 som närmade sig skrotning skulle jag kunna tänka mig att köra vidare, t.o.m. utan filter -- men på en så pass ny bil som en XC60 hade i alla fall jag valt att göra rätt, och fixa felet.
Sätt ett spännband om det så länge och se om det finns en begegnat på bildelsbasen
Micce1980 skrev:Sätt ett spännband om det så länge och se om det finns en begegnat på bildelsbasen
Malmstroem skrev:Om det varit min bil hade jag antingen bytt ut gängorna eller satt dit en ny luftburk.

Med en skruv borta finns det en hyfsad chans att med tiden så kommer skitig luft att komma förbi den tjocka kanten. Det mår motorn inte bra av.

Hade det varit en gammal 740 som närmade sig skrotning skulle jag kunna tänka mig att köra vidare, t.o.m. utan filter -- men på en så pass ny bil som en XC60 hade i alla fall jag valt att göra rätt, och fixa felet.
Drog en skruv med större gängor igenom så nu sitter den hyfsat tajt. Får bli ett problem till nästa service. Däremot tråkigt att dessa bilar har "borr" skruvar istället för vanliga clips som andra modeller/bilar.
Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]