Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag har börjat uppleva någonting irriterande med min V60 CC 2018. När jag använder den adaptiva farthållaren, inställd på maximalt avstånd, vid köbildning (~0-30 kmh) och ligger i höger körfält med helt fritt framför mig så börjar bilen reagera och gärna tvärnita på bilar i vänster körfält då de bromsar in eller står stilla.
Bilen reagerar inte på höger körfält om jag ligger i vänster. Känns som en felkalibrering som jag borde kunna få korrigerad iom underhållsservice.

Är det någon mer som upplevt detta?
Uppdatering i tråden:
Solid (försäkringsbolaget) bad mig åka till El & Diesel i Bandhagen för att göra en felsökning. De tog 1600kr för en kalibrering, vilken lämnade kvar en dev-app i bilens infotainmentsystem, vilken inte går att ta bort. Trots detta bromsar bilen fortfarande för vänstervarande bilar.

Jag ringde och förklarade detta för både Volvo och en servicetekniker hos Bilia Nacka samt min personliga servicetekniker på Bilia Nacka och förklarade att en kalibrering inte löste problemet. De lovade att gräva djupare och inte lämna ut bilen med en kalibrering. Drygt två veckor senare (förra torsdagen) lämnade jag in bilen enligt planerad service och felsökning och fick tillbaka bilen med ett samtal av serviceteknikern som sa att han ändå gjort en kalibrering eftersom mjukvaran var gammal och behövde uppgraderas, vilket kunde vara en orsak i hans mening.

Strax över 3000 kr senare har jag fortfarande samma problem, rest-appar i infotainmentsystemet och dubbla kalibreringar. Nu måste jag jaga rätt på en servicetekniker hos Bilia som kan återuppta mitt ärende som de tyvärr inte kunnat lösa.
Det låter ju verkligen supersurt. Hoppas du får ordning på det snart!
Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]

installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]