Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V60gustav
Hej! Jag vill köpa en digital mätare begagnad till v60 och frågar här eftersom säljaren hade ingen aning, kan volvo ta bort stöldskyddet och återställa den? Han på bilia sa att de tog mellan 1500 och 2 för att installera mjukvara
Användarvisningsbild
av batmac
Vilken årsmodell av V60 har du?

Vet inte exakt vad du menar med att ta bort stöldskydd? Volvo kommer inte att erbjuda mjukvara för instrumentet, om det behövs måste det göras mha VDASH. Av det jag läst på Swedespeed-forumet så har jag fått uppfattningen att det är såhär

Årsmodell 11: Behöver både mjukvara från VDASH och skarvat kablage från OBD
Årsmodell 12: Behöver bara kablaget
Årsmodell 13: Behöver både mjukvara från VDASH och skarvat kablage från OBD

På min S60 2011 fick jag skarva kablage och installera mjukvara för VDASH för att få det helt fungerande (bortsett från power/eco mätare)

Om du har en V60 från 2014 och uppåt med snikvarianten av instrumentet tror jag det är helt plug and play, dvs bara koppla in. Ska inte svära på det dock,
Användarvisningsbild
av batmac
Jag hade inga problem att koppla in något av instrumenten jag testade iallafall, det var från 2016. Gällande stöldskydd dvs.
Användarvisningsbild
av batmac
s6025t skrev:Det behövs en applikation som ska laddas ner med VIDA
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 99515/2014
Intressant. Jag har suttit och sökt en del bland forum då TS skrivit till mig i PM, och alla svaren jag hittat har sagt att det inte behövs mjukvara. Men om Volvo säger det så borde det ju vara så. Intressant dock att det skulle funka i äldre bilar plug n play, men inte i en bil med rätt årsmodell?

theodorkalin
eller
Briander
kanske har detta i huvudet?
Användarvisningsbild
av theodorkalin
batmac skrev:
s6025t skrev:Det behövs en applikation som ska laddas ner med VIDA
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 99515/2014
Intressant. Jag har suttit och sökt en del bland forum då TS skrivit till mig i PM, och alla svaren jag hittat har sagt att det inte behövs mjukvara. Men om Volvo säger det så borde det ju vara så. Intressant dock att det skulle funka i äldre bilar plug n play, men inte i en bil med rätt årsmodell?

theodorkalin
eller
Briander
kanske har detta i huvudet?
Bör fungera utan mjukvara, men fungerar det inte så är det väll bara att ladda den. Mjukvaran är ju oftast för nya mätare som är "tomma" för att lära in till bilen. Tror ett beg fungerar om man tar från en likadan bilmodell iaf.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]