Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har precis bytt styrleder på min XC60 D3 AWD MY11 och fick reda på av euromaster när dom skulle göra hjulinställning att även spindelleden va kass... (den byttes för ett år sedan) Jag beställer nya delar och skruvar dit det och gör en hjulinställning igen.. allting frid och fröjd... dagen efter så händer inget när jag ska låsa upp bilen utan får använda min fysiska nyckel för att låsa upp.... då startar jag bilen och allting lyser upp som en julgran... "service erfordras" på varenda system i bilen...

Tänker att batteriet är urladdat då den stått 2 veckor så jag laddar upp det och startar bilen, allting är helt okej tills efter c:a 300 meter körning.. då lyser allt upp igen som en julgran med alla felkoder du/ni kan tänka er.

Tar min multimeter och mäter generatorladdningen som visar på hela 19v..... spänningen i batteriet när jag stänger av bilen ligger på 17,84v. Har testat multimetern och även bytt batteri i den så den funkar.

Nu till min fråga... kan det vara generatorregulatorn som är kass och på så vis löser ut någon styrbox som ger alla felmeddelanden för att tala om att regulatorn är kass och behöver bytas?

Denna bil har gett mig så otroligt stora kostnader då den nu rullar in på 20k mil snart... har bytt allt som går att byta snart.. :)
En bekant till mig hade nyligen samma fel på sin V60 D4 . Den fick massa varningar i instrumentet och visade sig ladda runt 18 volt. Bilen hade bara gått ca 10000 mil.
Bilen var något svårstartad ibland så nytt batteri monterades . Då gick den igen, laddade ca 14,5 volt och felkoderna raderades.
Så kolla upp hur ditt batteri mår, det kan vara kasst trots att bilen startar med det.
Tack för svar!

Jag har en batteritestare som visar att det inte är något fel på batteriet! En sån testare med test-start. Batteriet håller spänningen bra. Ska se om jag får tag i ett batteri att testa byta med men betvivlar att det är problemet. Detta batteriet nu är inte ett år gammalt heller. Nordströms 100ah sitter nu.
Uppdatering: Hörde ett skvalpande baktill när jag bromsade / accelererade också. Lyfte ur reservdäcket och verktygen där bak och undertill där stod det c:a 2 liter vatten.... fick ur vattnet genom gummipackningen till elen för dragets kontakt till släpkärra.... kan detta ha genererat alla felkoder genom någon kortslutning?

Aldrig haft vatten där tidigare men har haft bilen inne på skadereparation efter att jag blev påkörd bakifrån av en V70 när jag va stillastående i en bilkö så Volvo skadeverkstad har bytt hela kofångaren baktill och lackat om bagagelucka, satt in nya parkeringssensorer osv... upptäckte även att de missat gummipackningarna på de två inre sensorerna .. kan de läcka in vatten i den mängd!?
Om du verkligen har 17-19V på batteriet så låter det som att det är överladdat till döds... Generatorn ska normalt ladda upp till max 14.4V, den reglerar utspänningen så att den inte blir högre. Men nu har en del nyare bilar en funktion som knuffar in extra laddning i batteriet när man motorbromsar, så det är möjligt att man höjer spänningen lite till. Men det ska ju bara vara kortvarigt. 17-19V konstant låter som generatorfel och det kommer att döda batteriet eftersom elektrolyten kokar bort.
Men gör föralldel samma spänningsmätning med ett någorlunda fräscht batteri på plats. Det går inte längre att förutse hur alla mjukvaror i bilen beter sig vid olika felfall.. :-/
ECU:erna i bilen brukar vara byggda för max 16V, de ska klara upp till 18V vid generatorfel och 24V "jumpstart" under 2 minuter utan att gå sönder.
Tack för svar! Har inte tänkt på det från det perspektivet. Men imorrn ska jag testa nytt batteri. Annars kommer en ny generatorregulator i nästa vecka!
Nu har jag testat med ett fräscht batteri. Får fortfarande samma fel och överladdning. Ny generatorregulator åker i nästa vecka.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
FisherPrice skrev: ons 12 feb 2020, 17:07
spänningen i batteriet när jag stänger av bilen ligger på 17,84v. Har testat multimetern och även bytt batteri i den så den funkar.

Kan ens spänningen bli så hög från ett bilbatteri?
2,12V per cell = 12,72V fulladdat, hur kan det ge mer?
Om regulatorn som talar om för generatorn hur mycket laddning den ska ge är trasig så skicka generatorn jättemycket in i batteriet och mäter man då volt på +\- polerna så får man vad generatorn skickar in i batteriet.

Generatorn är kapabel att skicka ut mycket mer än 12v.

Precis när man stänger av bilen efter generatorn laddat på så mycket så håller den spänningen ett tag efter men tappar det gradvis som jag förstått det.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]