- tis 15 jan 2019, 16:58
#1292554
Hej,
Har en V60 MY15 D4 manuell.
Börjar närma mig batteribyte då meddelande om låg batterinivå dyker upp titt som tätt. Testade att ladda och nolla BMS genom att rycka ur kabeln ett par minuter och det gick bra ett tag - innan meddelandet kom tillbaka. Är ju iofs tacksamt att start/stop har varit avstängt sen i somras men mindre bekvämt att värmaren stannar i tid och otid
Hur som helst - manualen är tydlig med att automat-bilar ska ha AGM och manuella bilar EFB:
Vad spelar det egentligen för roll vilket batteri som sitter var? Lägger mjukvaran på olika laddning? Kan jag byta ut EFB mot AGM utan andra ingrepp?
(En bonusfråga - Vad fyller egentligen det lilla hjälp-batteriet för funktion? När jag har sökt så har det spekulerats i det mesta men konsensus verkar vara att elektroniken/belysning får el av detta under startögonblicket)
Har en V60 MY15 D4 manuell.
Börjar närma mig batteribyte då meddelande om låg batterinivå dyker upp titt som tätt. Testade att ladda och nolla BMS genom att rycka ur kabeln ett par minuter och det gick bra ett tag - innan meddelandet kom tillbaka. Är ju iofs tacksamt att start/stop har varit avstängt sen i somras men mindre bekvämt att värmaren stannar i tid och otid

Hur som helst - manualen är tydlig med att automat-bilar ska ha AGM och manuella bilar EFB:
VIKTIGT - Vid byte av startbatteri, i bil med Start/Stop-funktion, måste batteri av rätt typ monteras, EFB i bil med manuell växellåda och AGM i bil med automatisk växellåda
Vad spelar det egentligen för roll vilket batteri som sitter var? Lägger mjukvaran på olika laddning? Kan jag byta ut EFB mot AGM utan andra ingrepp?
(En bonusfråga - Vad fyller egentligen det lilla hjälp-batteriet för funktion? När jag har sökt så har det spekulerats i det mesta men konsensus verkar vara att elektroniken/belysning får el av detta under startögonblicket)