Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ErikNilsson
Hej!

Har lite bekymmer med bakbromsarna på min V60 2011.

Bilen har gått drygt 18k mil och bromsarna bak var ganska slitna.
Vänstra bakbromsen började ligga an. Eftersom jag hade nya skivor och belägg på lager skickade jag in bilen på Meca för byte och översyn.
Efter bytet fick jag kommentaren att höger var lite kärv, märkligt nog när jag märkt problemet på vänster först.

Problemet visade sig fortsättningsvis med att bromsarna blir lite ljumna, främst höger men även lite på vänster ibland.
Tog loss högeroket för att motionera och glidbultarna och kolven gled fint, däremot kunde jag inte pressa tillbaka kolven mer iom handbromsen och den låg ändå an lite.

Då skruvade jag manuellt ut handbromsen lite och satte ihop allt igen. Efter det låg ingen broms på, tills jag använde handbromsen igen.

Så den spontana känslan är att handbromsen släpper för lite, men det kan så klart vara annat.

Vad rekommenderar ni för lösning på detta?
Funderar på att renovera oken med nya kolvar och tätningar, alternativt det dyrare alternativet att byta hela oken, dock känns det märkligt att båda börjar strula samtidigt mer eller mindre och att problemen försvann tills handbromsen blev inblandat.
Kan den kalibreras om för att släppa mer?

Tack på förhand

Mvh
Erik
Användarvisningsbild
av Cotag
Eftersom du redan provat skruva tillbaka handbromsmotorn manuellt och bromsarna fungerade efter det, tils du använde handbromsen igen, så har du väl egentligen ringat in felet kan jag tycka.
Jag -gissar- att ansättning/lossning av handbromsen går på en tid, går något då trögt så hinner den inte lossa ordentligt.
Provat lägga spänning på motorerna för att se om dom upplevs gå tungt?
av robert123
Hej!

Hur löste det sig?

ErikNilsson skrev:Hej!

Har lite bekymmer med bakbromsarna på min V60 2011.

Bilen har gått drygt 18k mil och bromsarna bak var ganska slitna.
Vänstra bakbromsen började ligga an. Eftersom jag hade nya skivor och belägg på lager skickade jag in bilen på Meca för byte och översyn.
Efter bytet fick jag kommentaren att höger var lite kärv, märkligt nog när jag märkt problemet på vänster först.

Problemet visade sig fortsättningsvis med att bromsarna blir lite ljumna, främst höger men även lite på vänster ibland.
Tog loss högeroket för att motionera och glidbultarna och kolven gled fint, däremot kunde jag inte pressa tillbaka kolven mer iom handbromsen och den låg ändå an lite.

Då skruvade jag manuellt ut handbromsen lite och satte ihop allt igen. Efter det låg ingen broms på, tills jag använde handbromsen igen.

Så den spontana känslan är att handbromsen släpper för lite, men det kan så klart vara annat.

Vad rekommenderar ni för lösning på detta?
Funderar på att renovera oken med nya kolvar och tätningar, alternativt det dyrare alternativet att byta hela oken, dock känns det märkligt att båda börjar strula samtidigt mer eller mindre och att problemen försvann tills handbromsen blev inblandat.
Kan den kalibreras om för att släppa mer?

Tack på förhand

Mvh
Erik
av ErikNilsson
Kortfattat så lät jag det självläka.

Jag testade att byta ett ok mot ett beg men det blev inte bättre för det.
Vet inte om det kan vara att brembobelägg/boschskiva flexar på ett annat sätt som gör att det inte går fritt.

Nu ligger de fortfarande an väldigt lätt. Inte så det blir så varmt som förr eller känns trögt, men de rullar inte heller lika fritt som fram.
Eller sist jag provade vilket är ett tag sedan.
av robert123
Tack för svar.
Bytte du även motorn när du bytte ok?
Har samma problem på min.
ErikNilsson skrev: mån 02 mar 2020, 17:30 Kortfattat så lät jag det självläka.

Jag testade att byta ett ok mot ett beg men det blev inte bättre för det.
Vet inte om det kan vara att brembobelägg/boschskiva flexar på ett annat sätt som gör att det inte går fritt.

Nu ligger de fortfarande an väldigt lätt. Inte så det blir så varmt som förr eller känns trögt, men de rullar inte heller lika fritt som fram.
Eller sist jag provade vilket är ett tag sedan.
av ErikNilsson
Ja det var inkl motor om mitt minne stämmer :)

Nu körs min bil så lite efter jobbyte att det kommer ta tid att slita in dom mer (kör ca 500 mil per år istället för ca 1500-2000 som förut)

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]