Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Engblom
Min bil är en 2015. D4204T5 Vea motorn på 1969cc 181HK.
13000mil. Bärgad 2 gånger. Byte av egr och givare i insuget. Ny mapp i styrboxen. Har volvo inte lösningen ännu? Jag har frågat dom och det är skit samma vad dom säger då bilen inte är bra. Bärgades senast 2016.09.xx
Plockade av egr i söndags för en kontroll. Givaren var helt full i sot och röret och insuget ser ut som bara den.
Jag kommer nog att beställa en KessV2 Master version. Förstår att de flesta optimerare kör dessa enheter och mappa bort egr ur styrsystemet. Olagligt säkert, har ni någon bättre ide?
Användarvisningsbild
av Cotag
Har en likadan som gått 14000, köpt begagnad så jag har noll koll om den ens har den "uppdaterade" versionen av ventil som lär finnas. Är det mycket meck att plocka ner grejerna för att kolla läget?
Användarvisningsbild
av p1ngwin
Engblom skrev: Jag kommer nog att beställa en KessV2 Master version. Förstår att de flesta optimerare kör dessa enheter och mappa bort egr ur styrsystemet. Olagligt säkert, har ni någon bättre ide?
hur funkar detta? pluggar man egr då? finns ju många eftermarknads saker till andra motorer där man kan köra en "egr delete" mer skonsamt för motorn samt man slipper de skit problemen.
av Engblom
Hej på er! Detta gäller i första han VEA motorn sena 2014 och upp. 4cyl. Men även 5 cyl och andra märken har liknande problem. Men i och med euro6 på vea motorerna så återinför man mera och problemet har varit att vid kylningen (glykolblandningen) så har det bildats kondens i röret med avgaser och klet blir resultatet. Detta ska vara fixat enligt volvo och lämnar man bilen på service ska man ha fått senaste uppdateringen men hur man har gjort rent egr mekaniskt framgår inte.

Jag servar bilen själv efter att garantin nu gått ut. Det som händer först är givaren i insuget beckar igen och felkod kommer till slut. Denna är lätt att rengöra. Ta bort ljuddämpningen över motorn och skruva sedan bort 1st torx skruv från givaren som sitter på vänster sida på insuget. ( till höger om du står framför bil) Dra sedan rakt upp försiktigt. Var försiktig med rengöring, peta inte inne i givaren utan spola med tryck ex vis wd40, det lossar även lätt med lätt lufttryck.
Egr röret som sitter på spjällhuses (precis ovan) skruvas lätt bort ) Att rengöra själva egr är lite mera meck och beskrivs inte här.

Tanken med kessv2 som jag kommer återkomma till när jag löst det är att den helt och hållet kommer att reglera egr helt stängd via mjukvaran och ecu får en kod med delete egr. Så inga felkoder och inget mera sot. Jag vill inte gå med på att ha betalat 340K för min volvo och som inte klarar euro6 i längden.
Om ni inte vill göra detta själva utan bara betala så vänd er direkt till svenskmotoroptimering.se så löser dom det. Ni får dock skicka in eran ecu för avkodning. Detta tänkte jag nu försöka göra själv och återkomma till er hur det gick till. :-o :-/
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]