Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MIKEV70
Hej, [ Volvo V60 D4 (VEA) 2015]

Införskaffade mig en V60 i somras som i skrivande stund rullat 16900mil, tidigare tjänstebil som gått mellan Malmö och Stockholm.

För cirka en vecka sedan yppade sig problemet med att kopplingspedalen fastnar precis ovanför dragläget, fortsätter man att koppla så blir den lägre och lägre och till slut frikopplar den inte längre.
Lirkar man in foten under och för upp den så håller det i någon timmes stadskörning.

Någon som haft liknande problem?

Mina tankar går till slav eller huvudcylinder. Har stannat och kollat på pedalstället, när pedalen fastnat och lyckas inte se något konstigt på fjädern.

Bromsvätskan ligger på maxnivå, förändras ej heller.

Sitter slaven i eller utan på lådan?

Kanske värt att lufta kopplingen?

Går det att få tag på en verkstadshandbok av digitalform eller bok?

Fullservad på Volvo framtills sista servicen.
av III
Finns en liknande tråd i vad jag vill minnas V40 forumet här på jag rullat. Kolla om du hittar den. Har för mig det var cylindern till lådan som var sliten i den tråden.
av MIKEV70
Tänkte återkomma med svar då det kanske kan hjälpa nån. Men lämnade tillbaka bilen då jag fortfarande hade garanti på den. De bytte huvudcylindern och sedan dess har det funkat.
av MIKEV70
Tänkte återkomma med svar då det kanske kan hjälpa nån. Men lämnade tillbaka bilen då jag fortfarande hade garanti på den. De bytte huvudcylindern och sedan dess har det funkat.
Användarvisningsbild
av Robomat
Hej, jag har en V70 D3 2016. Kopplingspedalen fastnade halvvägs upp. Den slirade inte utan funkade man fick hjälpa till att dra upp den sista biten. Ibland så kändes den mer och mer sladdrig sista biten ner då man kopplade ur. Detta hände bara ibland. Felet låg i urtrampningslagret, det hade gått isär. Delen vare gjord i plast, ny utbytesdel är tillverkad i aluminium, vilket borde betyda att ursprungliga originaldelen i plast har varit för dålig. Kostnad ca. 10 000 för att byta, vxllådan måste tas ner.
Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]