Jag gick från V70 R-design -12 till en V60 summon -17 och det finns skillnader, små och kanske inte så viktiga men ibland saknar jag min V70 helt klart.
1. Storleken, den får plats mindre i bagaget, men det hade troligen inte fått plats i V70:n heller (Ikea möbler) och
det lilla det skiljer spelar ingen roll. Packa smartare, man har ändå med sig för mycket skit ute på vägarna. Men lite mindre bil (även om det
inte är så mycket mindre) ger andra fördelar. Lättare att parkera, lättare att manövrera och en sak är GRYM, svängradien. V70:n var som
en gammal glasslåda, och svänga runt ett hörn krävde nästan alltid lite backning. V60:n nästan vrider sig genom hörnen. Grymt imponerad!
2. Motorhuven på V60 stänger inte sig när man släpper den, man får trycka till på vänster sida så den låser sig. Inget fel, utan så är det. Men V70 hade en tyngre huv så den klippte alltid igen av ren gravitation. Huven är alltså lättare
på V60. Spelar kanske ingen roll, men jag reagerade på att det kändes "billigare".
3. Dörrarna är lättare på V60, fördel ibland, men efter några år med V70 var tyngden i dörren lite ett "kvalitetsmärke" och jag gillade att det var robust. En annan sak är att V70 har fodrade fickor i dörrarna, dvs det är inte ren plast utan på sidorna sitter det lite textil vilket ger kvalitekänsla och saker som ligger i dörrarna låter mindre. På V60 är det ren hårdplast nedanför handtagen så allt låter och det är riktigt kinastuk på det. Alltid haft mina solglasögon i läderfodral i dörrfickan, men efter 5 minuter i V60:n blev jag tokig på att det lät så förbaskat när lädret åkte runt på hårdplasten. Fick flytta dem till mittkonsolförvaringen istället. Här tycker jag det märks mest att Volvo sparat in. Hårdplast i dörrarna trodde jag tillhörde kinabilar för 150 000 ~ 200 000 kronorsklassen. Inte en Volvo för 350 000kr.
4. Vredet till att öppna motorhuven är en designmiss. Stort vred som sticker ut och ser ut som fan själv. Inte den smarta designen du har i V70, infällt och skriker kvalite.
5. Vägljudet är typ detsamma tror jag, försökt känna efter om det låter mer eller mindre, men det är snarlikt. Har förvisso inte samma stereo som i min V60 som jag hade i min V70 (Prem sound med baslåda och centerfront), utan bara baspaketet. Men då jag inte spelat så högt innan tycker jag mig kunna avgöra att vägljudet är helt okej. Möjligen lite högre.
6. Tekniken i min V60 är 100000 gånger bättre än i min V70, men det har ju att göra med mer tillvalda paket och nyare bil.
Ja, det var väl lite som jag reflekterat över och hoppas att jag inte skrämt upp dig för mycket nu.
Hade jag kunnat hade jag valt en ny V70 utan att tveka, men som förmånsbil var jag tvungen att köpa nytt och
då var V70 inte ett alternativ. Men även om det är lite hårdplast och man får trycka lite extra på huven m.m så
är jag grymt nöjd med min V60. Att jag sedan kommer dubbel så långt på en tank är bara bonus, men så är det när man
går från T4 till D4.