- ons 23 sep 2015, 18:55
#1006020
Tänkte skriva av mig lite här angående mina senaste verkstadsbesök med min V60CC som inhandlades i juli 2015.
Ett urval av problemen som uppstått hittills (t.o.m. 20 oktober 2015):
* Inredning som gnekar och knakar (handskfacket vibrerar, instrumentpanelen klickar, förardörren vibrerar, bakdörren gnekar etc.)
Verkstaden hör inte alls detta när jag påpekar det vid färd med dem.
* Svart fönsterlist samt två gummilister sitter löst.
Helt normalt enligt verkstaden, även fast listerna sitter bättre på andra liknande bilar.
* Blinkers blinkar för fort ibland, med ojämna mellanrum.
Till en början ville verkstaden inte alls erkänna att detta fel fanns, men nu har de sett det själva och försökt hitta en lösning i flera veckor utan resultat.
* Framljusen flimrar vid gupp.
Serviceteknikern har provkört utan mig och har (självklart) inte sett det.
* Infotainmentsystemet startar om av sig självt med ojämna mellanrum.
Felet kunde ej återskapas, ingen åtgärd.
* Ena skärmbreddaren vid bakhjulet sitter löst (dubbelhäftande tejpen som släppt, troligtvis).
Efter åtgärd så sitter den nu istället snett.
* VOC strular (visar ej bränsleförbrukning, till/från osv.).
Efter mjukvaruuppdatering visar den istället orimligt låg förbrukning (aldrig över 5.2L/100km, innan visade den upp till 6.2L/100km vid samma sträcka vilket är mer sanningsenligt).
* Fjärrstart av motor fungerar inte (redan en dag efter leverans stod det "åtgärda snarast" på Volvo on call, men blev sedan lika fort OK).
* AC sätts på även fast knappen har varit AV sedan motorn startades, luktar bränt gummi.
Serviceteknikerns svar: Sålänge den brända lukten håller sig på samma nivå så är det lugnt. (???)
* Två stora gropar i förarsätet, uppkom redan ett par dagar efter leverans.
Verkstaden har sagt att de bytt läderklädsel på stolen även fast det "inte fanns något uppenbart fel" (bilen i utställningshallen har ej samma problem, så det är självklart att det är ett fel!)
* Vänster bakdörr läcker in vatten ibland, har ej hunnit se när eller varifrån det kommer in men ovansidan är blöt emellanåt.
* Växellådan rycker kraftigt ibland.
Verkstaden vill absolut inte adaptera lådan för då kan den bli mycket sämre (stämmer ej). Andra som haft liknande problem i en annan tråd har fått sitt problem löst genom adaptering och mjukvaruuppdatering.
* Backspegeln ändrar läge utan att jag rört reglagen.
Påpekade detta fel för verkstaden, men när jag frågar dem om de åtgärdat det så säger dem: "Vi har uppdaterat mjukvaran för nyckeln så att den inte ska blanda ihop vilken nyckel som är i bilen". Detta är inte vad jag var ute efter. Problemet är att backspegeln ej återgår till ursprungsläge efter nedåtvinkling vid backning...
* Fartvind hörs tydligt från förardörren. Temperaturrelaterat.
Teknikern hörde inget vid provkörning. Har nu spelat in detta på telefonen och kommer att skicka till verkstaden snarast.
* Tanklocket sitter riktigt löst. Normalt enligt verkstaden.
* Massa (tvätt)repor och stenskott efter verkstadsbesök.
* Oljud vid stängning av bakdörrar.
Verkstaden försökte påstå att de hade löst detta, men nu när jag provade igen så uppkommer oljudet återigen.
Samt diverse andra småfel.
Första verkstadsbesöket, slutet av augusti:
Felsökning på 3 av felen. Handskfackslucka samt fönsterlist ska bytas vid nästa besök. Kan ej verifiera blinkers-felet.
Andra verkstadsbesöket, slutet av september:
Felsökning på ytterligare 3 fel. Går även ut med personliga serviceteknikern för att kolla på deras V60CC som står i bilhallen och jämföra vissa fel med den. Där kom vi fram till att min bil helt enkelt var mer slarvigt byggd, och att jag tyvärr skulle få stå ut med det sålänge som det inte låter när bilen rullar (?!). Jämförde även med en V60 Kinetic som jag fick låna av verkstan, och den var faktiskt mer välbyggd än min på vissa ställen. Handskfacksluckan och fönsterlisten byttes. Resten av felen ska felsökas någon annan gång.
När jag kört hem så märker jag att fönsterlisten fortfarande sitter precis lika löst som den gjorde innan, och ett par dagar senare så började även handskfacket vibrera igen, bara att påpeka detta för verkstan igen.
Kontaktar verkstan för att se vad de tänkt göra åt detta, och får då till svar från kundrelationsansvarig att de felsökt ALLA felen som jag påtalat. Han ber att jag ska komma in igen för att se till så att fönsterlisten sitter rätt, men han nämner inget mer.
Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan agera så ointresserad när en kund precis köpt en bil värd nästan 400 000 kr? Och varför tar man inte hjälp av Volvo om det är ett fel som verkstaden inte kan hitta själv? Blir så otroligt besviken på verkstaden och det drar verkligen ner det som finns kvar av nybilskänslan till noll. Verkstaden har inte svarat på mitt senaste mejl som jag skickade i måndags, och kundrelationsansvarige svarar inte på samtal.
Någon som har liknande erfarenheter eller någon idé om hur man får verkstaden att ta sitt ansvar?
De tar till alla medel för att försöka slippa reparera min bil då de har en massa andra kunder som väntar på att få sina bilar reparerade. Har alltid haft problem med verkstaden vid alla bilar jag köpt, och har varit dum nog att återkomma till samma verkstad. Det misstaget gör jag inte om efter denna gång!
Verkstaden/ÅF är Bilia.
Update november 2015: Jag och verkstaden har nu hittat en lösning som gjorde att båda parter blev relativt nöjda. Efter gemensamt möte med regiondirektören, verkstadschefen, kundrelationsansvarig samt servicetekniker så kom vi till slut fram till en lösning. De tog alltså ärendet på allvar till slut!
Ett urval av problemen som uppstått hittills (t.o.m. 20 oktober 2015):
* Inredning som gnekar och knakar (handskfacket vibrerar, instrumentpanelen klickar, förardörren vibrerar, bakdörren gnekar etc.)
Verkstaden hör inte alls detta när jag påpekar det vid färd med dem.
* Svart fönsterlist samt två gummilister sitter löst.
Helt normalt enligt verkstaden, även fast listerna sitter bättre på andra liknande bilar.
* Blinkers blinkar för fort ibland, med ojämna mellanrum.
Till en början ville verkstaden inte alls erkänna att detta fel fanns, men nu har de sett det själva och försökt hitta en lösning i flera veckor utan resultat.
* Framljusen flimrar vid gupp.
Serviceteknikern har provkört utan mig och har (självklart) inte sett det.
* Infotainmentsystemet startar om av sig självt med ojämna mellanrum.
Felet kunde ej återskapas, ingen åtgärd.
* Ena skärmbreddaren vid bakhjulet sitter löst (dubbelhäftande tejpen som släppt, troligtvis).
Efter åtgärd så sitter den nu istället snett.
* VOC strular (visar ej bränsleförbrukning, till/från osv.).
Efter mjukvaruuppdatering visar den istället orimligt låg förbrukning (aldrig över 5.2L/100km, innan visade den upp till 6.2L/100km vid samma sträcka vilket är mer sanningsenligt).
* Fjärrstart av motor fungerar inte (redan en dag efter leverans stod det "åtgärda snarast" på Volvo on call, men blev sedan lika fort OK).
* AC sätts på även fast knappen har varit AV sedan motorn startades, luktar bränt gummi.
Serviceteknikerns svar: Sålänge den brända lukten håller sig på samma nivå så är det lugnt. (???)
* Två stora gropar i förarsätet, uppkom redan ett par dagar efter leverans.
Verkstaden har sagt att de bytt läderklädsel på stolen även fast det "inte fanns något uppenbart fel" (bilen i utställningshallen har ej samma problem, så det är självklart att det är ett fel!)
* Vänster bakdörr läcker in vatten ibland, har ej hunnit se när eller varifrån det kommer in men ovansidan är blöt emellanåt.
* Växellådan rycker kraftigt ibland.
Verkstaden vill absolut inte adaptera lådan för då kan den bli mycket sämre (stämmer ej). Andra som haft liknande problem i en annan tråd har fått sitt problem löst genom adaptering och mjukvaruuppdatering.
* Backspegeln ändrar läge utan att jag rört reglagen.
Påpekade detta fel för verkstaden, men när jag frågar dem om de åtgärdat det så säger dem: "Vi har uppdaterat mjukvaran för nyckeln så att den inte ska blanda ihop vilken nyckel som är i bilen". Detta är inte vad jag var ute efter. Problemet är att backspegeln ej återgår till ursprungsläge efter nedåtvinkling vid backning...
* Fartvind hörs tydligt från förardörren. Temperaturrelaterat.
Teknikern hörde inget vid provkörning. Har nu spelat in detta på telefonen och kommer att skicka till verkstaden snarast.
* Tanklocket sitter riktigt löst. Normalt enligt verkstaden.
* Massa (tvätt)repor och stenskott efter verkstadsbesök.
* Oljud vid stängning av bakdörrar.
Verkstaden försökte påstå att de hade löst detta, men nu när jag provade igen så uppkommer oljudet återigen.
Samt diverse andra småfel.
Första verkstadsbesöket, slutet av augusti:
Felsökning på 3 av felen. Handskfackslucka samt fönsterlist ska bytas vid nästa besök. Kan ej verifiera blinkers-felet.
Andra verkstadsbesöket, slutet av september:
Felsökning på ytterligare 3 fel. Går även ut med personliga serviceteknikern för att kolla på deras V60CC som står i bilhallen och jämföra vissa fel med den. Där kom vi fram till att min bil helt enkelt var mer slarvigt byggd, och att jag tyvärr skulle få stå ut med det sålänge som det inte låter när bilen rullar (?!). Jämförde även med en V60 Kinetic som jag fick låna av verkstan, och den var faktiskt mer välbyggd än min på vissa ställen. Handskfacksluckan och fönsterlisten byttes. Resten av felen ska felsökas någon annan gång.
När jag kört hem så märker jag att fönsterlisten fortfarande sitter precis lika löst som den gjorde innan, och ett par dagar senare så började även handskfacket vibrera igen, bara att påpeka detta för verkstan igen.
Kontaktar verkstan för att se vad de tänkt göra åt detta, och får då till svar från kundrelationsansvarig att de felsökt ALLA felen som jag påtalat. Han ber att jag ska komma in igen för att se till så att fönsterlisten sitter rätt, men han nämner inget mer.
Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan agera så ointresserad när en kund precis köpt en bil värd nästan 400 000 kr? Och varför tar man inte hjälp av Volvo om det är ett fel som verkstaden inte kan hitta själv? Blir så otroligt besviken på verkstaden och det drar verkligen ner det som finns kvar av nybilskänslan till noll. Verkstaden har inte svarat på mitt senaste mejl som jag skickade i måndags, och kundrelationsansvarige svarar inte på samtal.
Någon som har liknande erfarenheter eller någon idé om hur man får verkstaden att ta sitt ansvar?
De tar till alla medel för att försöka slippa reparera min bil då de har en massa andra kunder som väntar på att få sina bilar reparerade. Har alltid haft problem med verkstaden vid alla bilar jag köpt, och har varit dum nog att återkomma till samma verkstad. Det misstaget gör jag inte om efter denna gång!
Verkstaden/ÅF är Bilia.
Update november 2015: Jag och verkstaden har nu hittat en lösning som gjorde att båda parter blev relativt nöjda. Efter gemensamt möte med regiondirektören, verkstadschefen, kundrelationsansvarig samt servicetekniker så kom vi till slut fram till en lösning. De tog alltså ärendet på allvar till slut!
Senast redigerad av 14 V60Crosscountry, redigerad totalt 0 gång.
Kör: V70
Tidigare: V60 CC D3 Summum -16
Tidigare: V60 CC D3 Summum -16