Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hjulis
#1003946
Någon som har testat båda och kan ge en hint på hur de skiljer sig i karaktär?

Har själv provat D5 samt T5 men inte fått tag i någon T6'a att provköra.
Användarvisningsbild
av Strebern
#1004596
hjulis skrev:Någon som har testat båda och kan ge en hint på hur de skiljer sig i karaktär?

Har själv provat D5 samt T5 men inte fått tag i någon T6'a att provköra.
Skillnaden är väl främst att T6:an är lite mer lynnig och vild av sig än T5:an, dock räcker T5:ans effekt i stadstrafik, T6:an är i stadstrafik en "rattslitande" upplevelse så det heter duga, svårt att köra mjukt med.

Jag har en T6 VEA V60, har inte testat T5 eller D5 i x60-tappning, men jag har kört T5 VEA i en ny V70 och D5 VEA i en XC90, och man får väl säga att T5 är väldigt lik T6 VEA i karaktären, medan D5 är det slöaste och karaktärslösaste som någonsin tillverkats, dock körde jag D5 i en ny XC90, och den väger ju en del, men den saknade helt karaktär, konsums blåvita är väl den bästa förklaringen, inget lynne, ingen respons, ingenting av någonting som rör smilbanden uppåt, D5 är en ren A till B motor, och den är pinsam i karaktären när man jämför med Volvos gamla femmor. Att det är 200+ hk gick mig helt förbi i upplevelsen.
Användarvisningsbild
av EjS
#1004640
Strebern skrev:
hjulis skrev:Någon som har testat båda och kan ge en hint på hur de skiljer sig i karaktär?

Har själv provat D5 samt T5 men inte fått tag i någon T6'a att provköra.
Skillnaden är väl främst att T6:an är lite mer lynnig och vild av sig än T5:an, dock räcker T5:ans effekt i stadstrafik, T6:an är i stadstrafik en "rattslitande" upplevelse så det heter duga, svårt att köra mjukt med.

Jag har en T6 VEA V60, har inte testat T5 eller D5 i x60-tappning, men jag har kört T5 VEA i en ny V70 och D5 VEA i en XC90, och man får väl säga att T5 är väldigt lik T6 VEA i karaktären, medan D5 är det slöaste och karaktärslösaste som någonsin tillverkats, dock körde jag D5 i en ny XC90, och den väger ju en del, men den saknade helt karaktär, konsums blåvita är väl den bästa förklaringen, inget lynne, ingen respons, ingenting av någonting som rör smilbanden uppåt, D5 är en ren A till B motor, och den är pinsam i karaktären när man jämför med Volvos gamla femmor. Att det är 200+ hk gick mig helt förbi i upplevelsen.
Hahaha - ingen diesel-fyra fantast i dig Bild

Du har blivit van med alldeles för mycket hk.

Minns de fall där jag fick sälja en bra/rolig bil pga. husköp osv. och faktisk minns jag inte jag blev olycklig i livet för att byta ut en T5 med Avensis D4D Bild
Användarvisningsbild
av MartinS
#1004644
EjS, du är fortfarande i förnekelsefasen ;)
av hjulis
#1004942
Kul, tack för input!

Har själv en man V60 D5 Polestar idag (5cyl) som ska bytas. Nöjd men kan gärna gå upp ett snäpp :)

Provade 2st V60 i samma svep för någon vecka sedan; T5 och D5 VEA. Vi var två, min kollega som jag vet läser det här med intresse (hej Tobbe) för han tycker det tar ljusår för mig at komma till beslut. :P

D5 först ut; automaten var outstanding - jag har alltid hatat auto och tyckt att jag växlar bättre. Inte en chans längre :) D5 VEA kändes sjukt pigg, mycket piggare, jämnare än min D5 Polestar. ~80 - 120km/h var grymt. Lite segare kanske under 80km/h, vet inte om det är momentbegränsat.

Bytte till T5. Jösses - från 20km/h till 60 smällde det bara till - men sen.....oh lord. Det skrek och lät men inget händer. En bensin-turbo ska väl ände ha en liten kick över 4000 rpm? Men nej, den dör ju ut och skriker sig fram till 6k för att sen växla upp. Samma sak från 5:an till 7:an.

Vi satt häpet och tittade på varandra och undrade om Volvo märkt upp bilarna fel :) D5:an bara drog och drog medans T5 var pigg första 2-3k men sedan plattas kurvan och draget ut. Båda upplevde samma sak vid ratten.

Därav min fråga om T6 vs D5. Intressant att höra din input Strebern, just D5 i XC90 måste ju ändå vara felplacerad kan jag tycka, orkar inte googla men viktförhållande V60 vs XC90 är nog inte samma så din upplevelse av D5 kanske blir skev med avseende på detta.

Däremot skulle du gärna kunna få utveckla att T6 är lik T5 i karaktären för det låter sådär efter hur jag och Tobbe the Destroyer upplevde T5'an. ?:-/

Tack för svaren så långt. Hjälper mycket. Kan också tycka det är skumt att Volvo-ÅF'n jag handlar av, ganska stor, inte har en demo T6'a. Inte sugen att köpa något för 500k utan att man provat.

Trevlig kväll!
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1004973
Får nog stämma in med strebern, jag har en v60 t5 vea och om något skulle jag vilja påstå att den blir lite tungjobbad runt 180-200, annars drar det bra genom hela registret. Karaktärsmässigt tycker jag den är ungefär som du beskriver d5? Är du säker på att du var i rätt bil
av MrAnderzon
#1004995
Håller med Tommy. Upplever inte min v60 T5 på det sättet heller. Hade ett litet race med en S60 D5 häromdagen och han tappade billängd efter billängd upp till 170 när vi slutade leka :D
Användarvisningsbild
av EjS
#1004998
MartinS skrev:EjS, du är fortfarande i förnekelsefasen ;)
Nja - diesel är mest praktisk i vardagen men ska jag byta ut bil nr. 2 nån gång med något mer eksotisk kan jag garantera att det blir benzin.

Däremot blir det strul när tjänstebilen ska bytas i feb. 2017. Visst ska jag testa d5 vea men troligen blir det något med 5 eller 6 cylindrar - även om jag får titta åt tilverkarne söderut istället för Göteborg.
OM RYSSEN KOMMER

Visst är det så men på någo[…]

Nytt försök med bromsarna idag. Riktigt […]

Försökte mig på en bromsservice (t[…]

Hej Vad krävs för att montera 2005 face[…]