Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Slezii
Har precis kommit hem från semester med min XC60 och tänkte berätta lite om mina erfarenheter men OnCall.
Här i Sverige fungerar den klockrent, iallafall till det som jag behöver, har aldrig tänkt tanken att den inte skulle fungera utomlands.
Det räcker inte att den inte fungerar, den varnar på instrumentpanelen var 2-3 minut och den går inte att stänga av. I telefonen fick jag varning att bildörren var öppen, sprang ut och kollar, bilen var låst. Då kom jag på att OnCall inte fungerar, ringde till Volvo och frågar hur jag stänger av det, fått som svar att det går inte. Telefon varningen löste jag genom att logga ut från appen men fick köra i en hel månad med varning varannan minut. Det kommer upp något med att man skall besöka verkstad för det är fel på OnCall. På väg hem så försvann varningen så fort jag kom in i Tyskland så det verkar fungera i Tyskland men ingen annanstans längre ner i Europa.
I Ungern har jag fått punktering, det hade känts bra att kunna trycka på knappen och få hjälp, inte för att jag inte kunde lösa det annars men just där man inte känner någon vill man ha det lilla extra hjälpen. Får jag punktering i Sverige så kan jag googla på telefonen var närmaste däckfirma finns men utomlands är man lite mer utsatt :)
Jag måste säga att jag är besviken, inte på att det inte fungerar utan mest på att den inte går att stänga av.
Jag antar att det handlar om extra avgifter för uppkopplingen utomlands, men borde inte det vara mitt val om jag vill betala och ha tjänsten eller inte betala och ha den avstängd.

Det positiva i det hela är att jag är skitnöjd med bilen i övrigt, det var rena drömmen att köra den på serpentin vägarna i alperna och den hängde med utan problem på tyska motorvägarna också
av Primus
Det låter ju sjukt jobbigt. Skulle blivit tokig och upplevt att bilupplevelsen var förstörd. Frågan är om det finns något sätt att koppla bort de där meddelandena?
av Slezii
Ja, det var jobbigt! Volvo hade ingen lösning och jag hittade ingen men tycker det är helt sjukt att man skall behöva ha ett felmeddelande för att Volvo inte har avtal med respektive land. Till slut så bryr man sig inte om vad som ploppar upp på instrumentpanelen och det är inte så bra:)
av Psyko
Är det verkligen så jobbigt att trycka på ok knappen? Ser inte riktigt problemet i det när man ändå vet vad det beror på. Meddelandet kommer ju bara upp en gång/körcykel om man trycker på ok för att bekräfta att man läst/sett det
av Slezii
Meddelandet kommer var 2-3 minut, inte bara 1 gång och den försvinner själv också oavsett om du trycker på ok eller ej.
Tro mig, det är iriterande att köra 600 mil med ett larm som kommer upp hela tiden. Hade jag fått det på en Dacia så hade jag inte klagat men man köper Volvo av en anledning, eller? Det måste vara ett miss som Volvo gjort, det kan inte vara meningen att det skall vara så.
av Psyko
Märkligt, testade en bil nyligen med det meddelandet och det kom bara upp en gång/körcykel. Tryckte jag på ok så försvann det och kom inte tillbaka förens nästa gång jag starta bilen. Hade den bilen ca 4 dagar och samma sak varje dag.
av agb007
Konstigt, Kroatien fanns inte i listan men inte betedde sig VOC på ditt sätt.
av least
Låter som att listan över godkända operatörer inte stämmer med verkligheten.
Bilen/VOC anser att operatören i det aktuella landet ska ha stöd för VOC, VOC misslyckas med att logga in och skickar ut ett felmeddelande. Detta upprepas vid varje inloggningsförsök.

Om detta hade hänt i Sverige så hade varningen verkligen varit korrekt och viktig, du som ägare måste får veta att VOC är ur funktion.
av Snider
Jag var också i Kroatien i somras och fick då meddelandet "Volvo on call. Service erfodras". Det slocknade efter några minuter men återkom 2-3 ggr under de 14 dagar vi var där. Meddelandet återkom sedan både i Österrike och Tyskland på hemvägen och sedan även i Sverige. Det märkliga är att 3 av mina kompisar har fått samma felmeddelande och de har inte varit utanför Sverige med sina bilar. Jag kollade med Bilia som uppgraderade systemet efter instruktioner från Volvo (problemet var alltså känt) och sedan dess har inte meddelandet återkommit. Behövde aldrig använd VOC under den här tiden men det ju surt att det inte fungerar om det skulle behövas.
Mvh Snider

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]

VoC kan vara den sämsta tjänst jag betal[…]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad SAA[…]