Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvobrasse
Hej! Jag har en 8 mån gammal V60. Upptäckte idag att en bit av vänstra sidan överdelen av frontdekoren (den som ingår i stylekitet) hade börjat släppa en aning. Ringde in till Volvo och dom skulle ju ta in bilen och fixa detta.

Lite nyfiken hur dom fäster denna? Samt hur det kan släppa? Någon som varit med detta?
Strebern skrev:De är klistrade

Och ja, jag vet, det är fruktansvärt epa :oops: , men volvo tjänar mer pengar på så vis.
Andra bilmärken gör likadant.
Ok, sjukt! Men i dom fall folk plockar bort dom, blir det inte restprodukter etc kvar på bilen i så fall?
av least

Och ja, jag vet, det är fruktansvärt epa :oops: , men volvo tjänar mer pengar på så vis.
Epa på vilket sätt, alla tejper är inte likadana som skrivbordstejpen på ditt bord.
Vore det bättre att borra hål i plast och plåt menar du?
Du vet väl att man använder lim i bilar och till och med i flygplan för att fästa komposit och plåtar...
Men anledningen till att dom limmar/tejpar är väl för att det sitter mot plast om jag fattat det rätt? Åtmindstånde där fram? Kan dock tänka mig att avfettning etc förstår limmet?
av least
volvobrasse skrev:Men anledningen till att dom limmar/tejpar är väl för att det sitter mot plast om jag fattat det rätt? Åtmindstånde där fram? Kan dock tänka mig att avfettning etc förstår limmet?
Tror inte att man ska hänga upp sig på om varför de väljer tejp/lim,men avfettning kan troligen förstöra de flesta tejper/lim som används för montage på bilar.
Användarvisningsbild
av Strebern
least skrev:

Epa på vilket sätt, alla tejper är inte likadana som skrivbordstejpen på ditt bord.
Vore det bättre att borra hål i plast och plåt menar du?
Du vet väl att man använder lim i bilar och till och med i flygplan för att fästa komposit och plåtar...
En bil ska vara ihopskruvad ordentligt så det inte blir glipor eller skrammel. Punkt.
Att klistra på en kjol ger omöjligt samma passform som att skruva fast den, nu är dock kjolarna på min bil fullt godkända i passformen, men har sett andra bilmärken där det blir nästa uppemot cm-stora skillnader i passformen (även på "djupet", inte bara snett monterat i sidled).

Kommer ihåg på 90-talet när jag hade audi, den hade inredning skruvad med riktig bult och nitade muttrar, var så härligt när man byggde stereo i den, för man visste att allt skulle komma tillbaka helt, rätt och skrammelfritt.

Sen när man hade 850, så var det mesta plastclipsat, så det var då man lärde sig att saker ska vara skruvade.

Sen att limma ett flygplan, jättebra, för jag har svårt att tro att man klistrar ihop ett flygplan med 3M-tejp..
Användarvisningsbild
av Strebern
Visste väl att det var silvertejp dom alltid har på vingarna....

Men för att återgå till fastsättning på bilar, jag tycker det ska skruv/bult istället för clips o annat, enligt min jämförelse audi-volvo ovan.
Användarvisningsbild
av bjornw
Nackdelen med skruv/clips på plåt utvändigt är att det är väldigt svårt att rostskydda hålen på ett bra sätt, framförallt så att det håller för av/påtagning tex vid skador och lackjobb. Det är vanliga orsaker till rost, titta tex på äldre A6 nedre dörrkanter som har clipsade lister.
Bra tejp tål nästan hur mycket avfettning som helst.

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]