- sön 24 maj 2015, 10:07
#976318
Det som oroar mig, som nyligen beställt en ny XC60 D4 AWD MY16 med automatlåda är hur pass vanligt problemet med vibrationerna är?
Jag minns från min provkörning ett demoex med ett par tusen mil på mätaren, av XC60 D4 OC (MY15) för en 5-6 veckor sedan och precis innan jag gjorde beställningen jag nu väntar på, att exemplaret hade märkbara vibrationer i transmissionen vid gaspådrag (runt 20-70km/h), som jag påtalade till säljaren, men utan någon kommentar till svar. Jag fäste inte så stor vikt vid detta, då det inte var påtagligt, men klart märkbart, då jag tänkte att ett demoex kan ju vara "hårdkörd". Som mångårig ägare av gamla slitna Volvo bilar genom alla år, så kände jag på något sätt igen denna vibration, speciellt från gamla bakhjulsdrivna 240 som jag haft fyra ex av, plus även 740 och 940. Ett "känt" Volvobekymmer? Ämnet har ju förekommit här i forumet. Hur som helst, men alla ni där ute som nu kör en XC60 AWD med eller utan automatlåda. Har ni märkt något?
Jag minns från min provkörning ett demoex med ett par tusen mil på mätaren, av XC60 D4 OC (MY15) för en 5-6 veckor sedan och precis innan jag gjorde beställningen jag nu väntar på, att exemplaret hade märkbara vibrationer i transmissionen vid gaspådrag (runt 20-70km/h), som jag påtalade till säljaren, men utan någon kommentar till svar. Jag fäste inte så stor vikt vid detta, då det inte var påtagligt, men klart märkbart, då jag tänkte att ett demoex kan ju vara "hårdkörd". Som mångårig ägare av gamla slitna Volvo bilar genom alla år, så kände jag på något sätt igen denna vibration, speciellt från gamla bakhjulsdrivna 240 som jag haft fyra ex av, plus även 740 och 940. Ett "känt" Volvobekymmer? Ämnet har ju förekommit här i forumet. Hur som helst, men alla ni där ute som nu kör en XC60 AWD med eller utan automatlåda. Har ni märkt något?
Kör nu: XC60 D4 AWD Summum BE MY16 (Polestar). Förr: V40 D4 R-design MY13, V50 D5 MY07...

