Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
#965201
I brist på bättre sysselsättning har jag roat mig med att jämföra accelerationstider för MY16 med MY15 för några av de motoralternativ där VEA har ersatt de äldre motorerna. För 2015 har jag tagit siffrorna från broschyrer jag har hemma, och för 2016 från appen Bygg din Volvo.

:-)-)

V40 T2 (man/aut)
2015: 9,9/-,- (120hk)
2016: 9,8/9,8 (122hk)

V40 D2 (man/aut)
2015: 11,9/12,1 (115hk)
2016: 10,5/10,5 (120hk)

V40 D3 (man/aut)
2015: 9,6/9,3 (150hk)
2016: 8,4/8,4 (150hk)

V40CC T4 AWD (aut)
2015: 8,2 (180hk)
2016: 7,4 (190hk)

S60 T3 (man/aut)
2015: 9,4/10,2 (150hk)
2016: 8,6/8,6 (152hk)

S60 T4 (man/aut)
2015: 8,3/9,0 (180hk)
2016: 7,2/7,2 (190hk)

S60 D5 (man/aut)
2015: 7,4/7,6 (215hk)
2015: 7,2/7,4 (230hk Black R Polestar)
2016: -,-/6,4 (225hk)

XC60 D3 (man/aut)
2015: 11,2/11,2 (136hk)
2016: 10,0/10,0 (150hk)
av ansjo
#965375
Ser lite konstigt ut med samma hästkrafter men 1-1,5 sekund snabbare till 100...är vridet ändrat mellan årsmodellerna?
Användarvisningsbild
av crumpets
#965389
Vad gäller T3/T4 har de ökat i cylindervolym från 1,6 till 2,0 liter vilket borgar för högre moment tidigare.

D3/D5 blir VEA från gamla femman och får ny automatlåda. Troligen smartare överladdning + bättre låda.
Användarvisningsbild
av V9097
#965412
crumpets skrev:
Vad gäller T3/T4 har de ökat i cylindervolym från 1,6 till 2,0 liter vilket borgar för högre moment tidigare.
T4 går upp från 240Nm till 300Nm (dock inte V40 T4 AWD som hade 300Nm även 2015)
av perhall
#965435
V9097 skrev:
crumpets skrev:
Vad gäller T3/T4 har de ökat i cylindervolym från 1,6 till 2,0 liter vilket borgar för högre moment tidigare.
T4 går upp från 240Nm till 300Nm (dock inte V40 T4 AWD som hade 300Nm även 2015)
Och T4 AWD går ned i volym från 2,4 l 5-cyl till 2,0 l 4-cyl...
Användarvisningsbild
av Strebern
#965473
ansjo skrev:Ser lite konstigt ut med samma hästkrafter men 1-1,5 sekund snabbare till 100...är vridet ändrat mellan årsmodellerna?
Vad gäller automaterna så får de väl förhoppningsvis den nya 8-växlade lådan vilket tar ner 0-100, inget slirande här inte 8)
Användarvisningsbild
av V9097
#965488
perhall skrev:
V9097 skrev:
crumpets skrev:
Vad gäller T3/T4 har de ökat i cylindervolym från 1,6 till 2,0 liter vilket borgar för högre moment tidigare.
T4 går upp från 240Nm till 300Nm (dock inte V40 T4 AWD som hade 300Nm även 2015)
Och T4 AWD går ned i volym från 2,4 l 5-cyl till 2,0 l 4-cyl...
T4 AWD 2015 var 2,0 5-cyl

Att de nya automaterna gör en hel del för accet förstår jag, men intressant att även de manuella blir en hel del snabbare 0-100km/h
Användarvisningsbild
av Rillee
#965492
Volvo testar nog acceleration i nerförsbacke nuförtiden
Användarvisningsbild
av crumpets
#965517
Strebern skrev:
ansjo skrev:Ser lite konstigt ut med samma hästkrafter men 1-1,5 sekund snabbare till 100...är vridet ändrat mellan årsmodellerna?
Vad gäller automaterna så får de väl förhoppningsvis den nya 8-växlade lådan vilket tar ner 0-100, inget slirande här inte 8)
I de mindre motorerna är det 6-växlad låda. Sägs dock vara från samma generation som den 8-växlade.

Helt rätt!! Att bygga den har i detta fall i[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Så här ser aggregataxeln (Volvos namn p[…]

Pilot Assist

Finns det olika Pilot Assist? Jag har kört li[…]

Visa din semesterbil(d)

Vart ju inte bara öl, korv och sightseeing ut[…]