Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rojo8515
#893757
Läste att i nya XC90 så levereras de första 1927 bilarna med VEA D5 AWD.

Tror ni den kan komma i XC60 också?

Motorn och lådan finns ju redan i FWD så det gäller väl bara att få kardanaxeln bakåt att passa in?

Läste också att det skulle vara en riktigt fin ljudanläggning i XC90, dock ej samma Harman - Karman som premium sound i MY15 XC60.

Var det inte så bra ljud eller har det med hela infosystemet att göra?
av tunnis
#894005
Tveksamt. Sägs komma först med nästa version XC60 och dit är det nog 3 år.
av s6025t
#894250
Om 1år måste alla nya bilar uppfylla Euro6 avgasdirektiv nuvarande 5-cylindriga D5 är bara Euro5 så om den ska finnas kvar längre än 1år måste den uppdateras så den uppfyller Euro6:s krav tveksamt om Volvo lär lägga massa pengar på den 5-cylindriga motorn för att uppfylla dessa krav
http://europa.eu/legislation_summaries/ ... 186_sv.htm
av s6025t
#894351
Enligt vad jag hört gäller Euro6 alla bilar från 1september 2015 från o med 1september i år måste alla nya bilar som typgodkänns klara Euro6 t.ex nya XC90
Efter september 2015 får inte en ny bil registreras eller säljas om den inte uppfyller Euro6
Det var väl likadant när Euro5 infördes då blev 2,5FT drabbad av ett försäljningsstopp på några månader tills Volvo klassade den som Euro5 men de sista 2,5FT med Euro5 har något högre förbrukning än de äldre för att klara avgaskraven
http://teknikensvarld.se/volvo-v70-25-f ... ck-125809/
Användarvisningsbild
av crumpets
#894373
XC90 klarade ju hoppet från Eu4(185hk D5) till Eu5(205hk D5) galant så jag förstår inte varför den inte skulle klara hoppet Eu5-Eu6 lika bra? Inte som att det är så dyrt att stoppa en ny drivlina i den att de inte mäktar med det på en storsäljare.
av s6025t
#894390
Den 5-cylindriga motorn klarar säkert en uppdatering till Euro6 men frågan är om det är värt att göra det när Volvo har nya VEA som redan klarar kraven
Efter som bilen ändå måste göra ett nytt certifieringstest för att klara Euro6 så vore det väl bättre att ta nya VEA som samtidigt är snålare o får lägre co2 o lägre skatt nya XC90 D5 AWD har ju lägre skatt än XC60 D5 AWD med gamla 5:a fast XC90:n är en större bil så en XC60 borde ju bli mer lättsåld med nya motorn om de får ner Co2 med VEA
Användarvisningsbild
av Guru
#895677
rojo8515 skrev:Läste att i nya XC90 så levereras de första 1927 bilarna med VEA D5 AWD.

Tror ni den kan komma i XC60 också?

Motorn och lådan finns ju redan i FWD så det gäller väl bara att få kardanaxeln bakåt att passa in?
Du slog huvudet på spiken. Bara att få kardanaxeln att passa in är inte så enkelt som det låter. Speciellt inte när alla tillgängliga ingenjörer jobbar för högtryck med XC90.
av Snider
#895728
XC60 kommer med VEA och Haldex AWD under 2015, dock först till bensin. Är inte säker på att de hinner få diesel med AWD klar till 2015 utan den kan dröja till 2016 innan den släpps.
mvh Snider
av BrabilEnköping
#895733
Vart har du hört att man kommer med VEA och AWD under 2015. Motorn passar ju inte med en AWD drivlina i nuvarande plattorm.
HVO 100

Effektiv förbränning vet jag inte men de[…]

Det som är kvar o byta nu innan byte av styrv[…]

Fortsättning på min gamla tråd me[…]

Få fart på styrservon

Funkade inte