Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av specos
Hej!

Har en V50 nu, men eftersom den inte tillverkas längre får man väl försöka hänga med sin tid och således är eventuellt ett modellbyte på G till V60.
Frågan är...tankar om bagageutrymmet på V60 vs V50? Som det är nu tycker jag V50 fungerar men vill inte ha mindre, speciellt inte på bredden med hundbur och grejer. Ni som kört båda och använt dem i praktiken....hur står det till med lastförmågan? V60 borde ju vara större, men det är inte helt hundra va?
Användarvisningsbild
av P210
Blev också nyfiken, de verkar rätt identiska i mått, men olika former kan ju påverka mycket..
v50 v60
lasthöjd 685 646
lastlängd 989 978
lastl.fällt 1766 1749
höjd 685 742
min bredd 1002 1090
Senast redigerad av 1 P210, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av grillchips
Enda problemet med bagaget i V60 som jag spontant kände när jag var i samma tankar som du var att öppningen är liksom, skålad eller hur man nu ska säga. V60 är mindre i öppningen men blir såklart större invändigt men personligen gillar jag inte det utförandet utan ser hellre ett mer fyrkantigt lastrum.
av Healeyman
Hej!

Efter att ha bytt från V50 till V60 kan jag bara konstatera att V60:n är (eller åtminstone känns) mindre i alla ledder i bagageutrymmet. Rent praktiskt yppade det sig bl.a i form av att barnvagnen som jag brukade ställa rakt in (i längsriktningen) i V50:n inte fick plats så, utan i V60n fick jag ställa den på tvären istället, vilket gjorde att handtaget slog i taket etc.... och det blev annat strul. Man köper väl inte V60 för lastutrymmets skull direkt, men det funkar ganska bra om du fäller baksätet och även ryggstödet på passagerarstolen (och då ska du inte beställa sportstolar till din V60, för då funkar inte det sistnämnda (vilket åtminstone min handlare inte hade koll på nu när jag bytte min gamla V60 mot en ny)).
av Lövet
V60 upplevs som klart mindre än V50 i bagaget. Det är öppningens form samt bakluckans lutning som är problemet.

I övrigt är V60 bättre på precis allting i min mening. Roligare att köra, bekvämare, tystare, modernare.
Användarvisningsbild
av grillchips
Och, snyggare, framförallt. :) i mitt tycke den snyggaste Volvon på myyyyycket länge.
av Sveno
Jag har själv gjort bytet från V50 till V60, jag upplever lastutrymmet i V60n som större men framförallt mer lättlastat. Har också hund (inte så stor) och har således hundbur. Tack vare att bagaget i V60n är bredare så får jag in mycket mer vid sidan av buren än vad jag gjorde i V50n. I V50n fick jag inte plats med buren i längdriktningen när lastnätet var monterat utan fick då ställa den på tvären, i V60n får den plats på längden.
Användarvisningsbild
av grillchips
+1 på det idiotiska lastnätet i V50, det är bortmonterat sedan länge.
av specos
Sveno skrev:Jag har själv gjort bytet från V50 till V60, jag upplever lastutrymmet i V60n som större men framförallt mer lättlastat. Har också hund (inte så stor) och har således hundbur. Tack vare att bagaget i V60n är bredare så får jag in mycket mer vid sidan av buren än vad jag gjorde i V50n. I V50n fick jag inte plats med buren i längdriktningen när lastnätet var monterat utan fick då ställa den på tvären, i V60n får den plats på längden.
OK. För djupmässigt är det tillräckligt med V50. Det är bredden som ställer till det. Nåja, jag får åka och mäta lite...
Tätningsmassa ventilkåpa

förresten finns det oljekanaler i ventilk&ari[…]

230fk går snålt

Original kablage till pumpen i tanken orkar inte m[…]

ABS lampan lyser, antisladdlampan, hastighetsm&aum[…]

O-ringar spridare 6-cyl 2,9

https://bjprace.se/bransle-system/spridardelar-och[…]