Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Magnus70
Jag står i valet mellan en XC60 T6 Black R eller D5 Summum Polestar.
Dock är komfort väldigt viktigt
T6 = effekt prestanda men kan sport stolar chassi etc. upplevas stötigt? jag kör 8000 mil i tjänsten och har idag en A6 Quattro 245hk 500nm och vill helst inte kompromissa gällande komfort och prestanda. D5 Summum finns med Four C, frågan är om den är bästa valet mellan effekt/komfort någon som har någon åsikt? Jag kan lägga upp till 600 på en ny tjänstebil, Audin gick på 625.
Tacksam för svar.
av Mwi
För mig är valet givet, vill man ha komfort väljer man bensinmotor, vill man ha låg bränsleförbrukning väljer man diesel. Oavsett val av XC60 så kommer chassit vara mjukare/komforttablare än Audi A6. Men jag skulle välja V60 före XC60, V60 är inte alls lika svajig som en Suv, kör man 8000 mil/år så skulle jag prioritera väghållning. Själv kör jag 4000 mil/år i tjänsten och utan tvekan väljer jag V före XC modeller, jag betalar samma hyra oavsett modell.
Användarvisningsbild
av EjS
Om du vill ha komfort är xc60 fel val. Jag har haft en d5 och den var alldeles för stötig.

Om du verkligen går för xc60 är 4C et måste enligt min uppfatning.

Jag har xc70 idag och tycker komforten inte ens går att jämföra.

En annan sak är att xc60 är trång och att man gjort stolarne mindre jämnfört med 70 serien.

Mim xc60 var visst en 2009 så uppdatering kan ha gjorts men jag fick ont i ryggen när jag åkte långt.

Hade inte det problemet i min s60n och i min nuv. xc70.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag har en MY15 XC60 D5 awd aut Black-R. Hade en V60 T6 awd R-design Polestar innan. Ångar inte bytet en enda sekund! 8)

Jag kör långt varje vecka. Mååånga mil motorväg (bland annat). Helt underbar bil!! :-)-) Jag tycker komforten är bra, ljudvolymen är betydligt bättre än V60in och stolarna är bästa jag suttit i!

Dessutom ser den grym ut! :mrgreen:

Hittar nog faktiskt inget negativt :wink:
av perhall
Det där med Audi och komfort... för det första finns ju riktig luftfjädring till A6, och en std A6 är ju inte på något sätt mindre komfortabel än en std XC60. Däremot har väl 85- 90 procent av alla A6 sålda i Sverige sportchassi eller S-Line chassi (ännu hårdare, 30 mm sänkt).
Och många XC60 (här kan jag ej procent) har R-Design och 20 tum etc.

XC70 är däremot mycket bekväm!

Vad har du för set-up på A6:an? Jag tror inte att du kommer gilla D5 efter att ha haft 245 hk 3,0 TDI
PH
Användarvisningsbild
av swed
Jag har four-C i min och jag skulle/kommer aldrig köpa en Volvo utan...

Är själv väldigt komfort inriktad, till vardags men vill ändå inte ha en "svajig/ostabil" bil.
Då jag och mina vänner har ett stort bilintresse har jag provat och provar kontinuerligt mycket bilar.

Så här tycker jag:

Volvo:
XC60, blir med sportchassi och >18" "småstötig" utan att bli speciellt stadig och tappar mycket av komforten.
och med standard chassi/hjul blir det behagligt/tyst men ganska ostadigt när det börjar svänga.

XC70, mycket komfortabel och tyst men lite ostadig med org. chassi,
men med four-C behåller du den fina komforten (t.o.m. snäppet mjukare) i comfortläget och kan samtidigt strama upp den om det behövs, visst det blir aldrig nån sportbil, men helt ok väghållning i sportläghet (advance är för hårt till 90% av fallen).

V60, samma visa med sportchassi tycker jag, för hårt,
men med Four-C blir den ok komfortmässigt i comfortläget och som ett r-design om man vill.

I min värld är det ända positiva med sportchassi (oavsett vad tillverkaren kallar det) utseendet, det är snyggt med en sänkt bil, tycker jag.

Audi A6:
Tappar det mesta av sin fina komfort med S-line chassi och stora lågprofilare (d.v.s. som nån sa typ 90% av alla A6:or)
Däremot en A6/Allroad med luftfjädring och ~18" går mycket behagligt.

BMW 5-serie:
Samma sak med sportchassi (fast faktiskt bättre än Audis), men mycket behaglig med standardchassi.

Så min slutsats blir:
Åker man mycket och prioriterar komfort så väljer man bort sportchassi och stora lågprofilare oavsett bilmärke.

Skulle jag välja fritt idag för 600k skulle jag ta en XC70 T6 (gillar inte diesel) med Four-C och laminerade rutor:
Politiskt korrekt i dom flesta fall, bland det tystaste du kan åka i, och ändå OK väghållning i sportläget om man vill.

//B
av XC60
För 600k hade jag valt en BMW 530 xDrive med EDC och komfortstolar utan att ens behöva fundera en sekund. XC60 är en mycket fin bil men inte på samma nivå som 5-serien eller A6 vad gäller förfining? Finns riktigt bra paket till BMW också idag som gör att du får en bra utrustad bil.
av KarlE
T6 är fantastisk. Man kan inte jämföra T6 med D5. D5 tycker jag är långsam i jämförelse, inte alls samma kvickhet. Diesel skulle jag välja om jag ser till bränslekostnaderna.

Vad beträffar komfort anses Volvo ha bättre komfort än Audi.

Jag har en S60 T6 R-design med 19' Ixion II och har bilen i Latinamerika. Vägarna är kassa, men jag upplever inte den som obekvämt stötig. I Sverige med jämna fina vägar hade jag inte tvekat. Men du verkar vara ute efter komfort, då kanske Four C är att föredra?

T6 går väl att kombinera med Four C eller?

I Sverige har du ändå inte så stor nytta av T6 och kör du så mycket kanske drivmedelskostnader borde vägas in.
Användarvisningsbild
av MartinS
Enda anledningen att välja D5 framför T6 är ekonomi. Jag upplever D5 som riktigt slö i jämförelse med T6.

Jag kör XC60 T6 med standardchassie och 20" och det är verkligen inte stötigt på något sätt. Inte allt för svängvänlig men mycket följsam på vägen. Det är en riktigt höjdare att köra 20" istället för 18", det blir mycket mer direktstyrt, aningen känsligare för vägskarvar men vi snackar ändå 45 profil så det är ju inte toklåg profil.
Användarvisningsbild
av bjornw
Är inne på första bilen med 4C och är mäkta imponerad. Tycker det är bättre än luttfjädring eftersom den jobbar aktivt hela tiden. Mycket komfortabel och samtidigt bättre väggrepp och mindre krängning än både r-design och standardchassi. Är man uppe i de pengarna är det ett givet tillval tillsammans med Driver Support.

Tycker också att skillnaden i förfining mellan DKW/BMW och Volvo minskat iom MY14 till att vara nästan försumbar, men det är naturligtvis beroende på vilka detaljer man prioriterar.

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]