Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
Hallå,

Svärfars V70II D5 rasade ju nyligen pga att en havererad AC pump ledde till att remmen gick av och tog med sig kamremmen i farten.

Vår XC60 har ju tjutit lite på någon rem ett tag så jag var förbi verkstaden i veckan.

Visade sig att AC-remmen var ganska skadad utifrån, som om nånting hade legat och skavt! Ställ bilen tills vi har tid att byta den var rekommendationen.

På torsdag ska den in och jag passar på att serva den samtidigt, 10 månader och 1600 mil sedan sist.
Användarvisningsbild
av Perra83
Tur att du såg det i tid. Du har två remmar, en bred till generator och en tunnare som går till AC. Se till att båda byts och att spännaren blir bytt även om den är av senare modell.
Ja fick detta gjort på min V60 D4 -13 4600mil. Dessa remmar ska annars bytas först vid 9000mil och kamrem vid 18000mil.
av trasker
Idag hade jag in Volvon på verkstaden.

Byte av AC-remmen fick jag stå för själv, men mekanikern hade också bytt generatorremmen och spännaren då han menade att det var lika bra att göra det när man ändå var igång. De senare två komponenterna + arbetstid för arbetet gick på nån form av komponentgaranti så det betalade jag inget för.

Han trodde att det var någon sten eller annat som tagit sig in i motorn och kilat fast så det nötte på AC-remmen.

Generatorremmen var bytt tidigare en gång, vid drygt 7 000 mil (nu gått 13 500), någon som vet om detta är intervallet på denna rem?

Kommer hädan efter att titta över remmarnas kondition varje gång jag fyller spolarvätska, tar inte många sekunder men kan spara en del pengar om den maximala oturen skulle vara framme.

Sammantaget så vill jag ändå ge en eloge till Volvo, tycker att det är snyggt av dem att byta generatorrem och spännare utan kostnad.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Jag bytte alla mina remmar etc vid 6000 mil, då jag påpekade lite oljud osv, det blev bättre. Betalade inget extra för detta.

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]