Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrWinter
Hej på er!

Köpte mig en "beggad" V60, som gått som Demobil hos Volvo Umeå ett halvår. Och säljaren kunde tydligen inte få fram exakt vad det var för saker monterade i bilen. Såg att det finns två olika varianter av HP 7" Bluetooth stereon, och som jag förstått det så är den ena med DVD och den andra utan? Hur kan man kontrollera detta? Om jag går in i undermenyn där man får fram "Antal nycklar" "VIN nummer" och mjukvaruversioner, så har jag ett alternativ för "DivX VOD kod". Den skall man väll aktivera för att kunna spela DivX kodade dvd filmer på enheten?
Antar därför även att jag har den "större" HP 7" stereon isåfall, som har Dvd-spelare? Detta skulle mest troligt vara lätt att kontrollerat med en Dvd-skiva, men när jag för tillfället är borta och jobbar har jag ingen möjlighet att kolla det. Är det något annat som skiljer de två stereorna åt?

Nästa fundering har jag tagit upp i en annan tråd, men då responsen var lite dålig, så skriver jag en egen med ett bättre förtydligande på min fundering.
Jag har inte Sensus connect touch på min bil, och är fullt medveten om att det är versionen med touchskräm, appar, etc.
Däremot har jag sett, på en hyrbil (som inte heller hade Touch) att det fanns möjlighet att få SMS som en popup på displayen, och även få dessa upplästa (med en androidlur). Samt att bakgrunden för 7" displayen ändrades beroende på vilket tema man använda i TFT-Displayen, och även att det var vissa andra layout skillnader i stereon i övrigt. Jag inbillar mig, och antar att det är frågan om en mjukvaruuppdatering, som bör komma till alla sensus? Jag är även medveten om de olika nyheterna som kom iochmed Sensus 3.0, dvs förbrukningstaplarrna etc. Både min bil och hyrbilen har dessa staplar.
Ja ska in och montera drag och motorvärmare på min bil på tisdag, och tänkte försöka få bilen uppdaterad i samma veva, så då hade de underlättat att veta vad man ska efterfråga.

Nuvarande versioner på min bil:
Volvo bluetooth mjukvaruversion: 5.00.17U
Kart och mjukvaruversion, 0C72
Kartversion: v30.13.02
Europa

Någon som har koll på om/vad för uppdatering de är som jag saknar?
av s6025t
Det finns en ny version av sensus som heter Sensus Connect den ska inte förväxlas med Sensus connected touch som har pekskärm connected touch finns endast som eftermonterat tillbehör.
Nya Sensus connect som det antagligen var i hyrbilen gick i produktion Vecka 46 2013 till 60 serien din bil är antagligen tillverkad innan o har gamla Sensus tyvärr är det annan hårdvara i nya Connect (Melco tillverkar nya så det går inte uppdatera äldre sensus är det Bosch som tillverkar)
Connect har en hårddisk inbyggd som det går att lagra musik på t.ex inbyggt modem röststyrning Webbradio o div.appar
Här är instruktionsbok för nya Sensus Connect http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... p17898.pdf
Denna är för gamla Sensus http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... p17922.pdf
av MrWinter
Okej, det är så det ligger till. Vad mer exakt är det som skiljer med hårdvaran? Läste någonstans att man ska kunna uppgradera sensus till sensus connect touch ända från MY11? Eller har jag fått det om bakfoten? Om inte borde man väll även kunna eftermontera sensus connect, då jag antar att connect och connect touch bygger på samma hårdvara i grunden?
Nu blev jag samtidigt förvirrad men lätt förhoppningsfull! Jag har en XC60 MY14 med VOC men utan Navigation. De enda tillgängliga appar som jag har i dagsläget är TuneIn (Internetradio) och en i det närmaste obrukbar browser. I manualen för Sensus Infotainment (MY14) finns inget kapitel om navigation etc. Men i den länkade manualen ovan, för Sensus Infotainment MY15, finns ett helt kapitel (4) med rubriken "Internetkarta". Vet någon om utannonserad uppdatering av Sensus-mjukvaran v. 24 (för MY14) kommer att ge mig, som inte har Sensus Navigation, "Internetkarta"?

Låter för bra för att vara sant.
av MrWinter
s6025t skrev:Sensus connected touch finns som ett eftermarknadstillbehör till den äldre versionen av sensus upp till chassinr -180769
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-472963
chassinr 180770- har nya connect som är fabriksmonterat o går inte köpa som tillbehör så det blir nog svårt o dyrt att uppdatera isf

Hur är det med monteringen av Connected Touch, är det något jätteingrepp eller är det något man kan göra själv?
Och om man gör det själv, skulle det påverka garantierna på något vis? (nybils, vagnskada etc. )

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan