Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MasterM
Ska plocka ut en XC60 2015-årsmodell som tjänstebil och har 7,5 prisbasbelopp att röra mig med. Företaget accepterar inte att beloppet överskrids. Drag är ett krav. Likaså diesel. Pga dessa kriterier har det uppstått ett litet i-landsproblem.

Ska jag välja en D4 manuell och då endast få utrustningsnivå momentum, business edition, standardlack, standard tygstolar, fast drag och 18" fälgar? Jag väljer att lägga 6-7tkr på uppgradering till 18" fälgar då 17" känns oproportionerligt. Ganska exakt 7,5 prisbasbelopp kostar denna bil.

Eller väljer jag den inte alls lika bränslesnåla D3, även här manuell, men istället med ocean race där man får lädersportstolen, kromade rails, 18" fälgar, metalliclack m.m på köpet. Business edition väljs och likaså drag enligt bolagets krav. Utöver detta blir det med D3 dessutom pengar över att välja exempelvis sensorer fram, laminerade sidorutor och sportpedaler eller liknande. Ni förstår skillnaden...

D3 kommer säkert att dra ca 2dl mer per mil, vilket säkert för mig gör 6000 kr i extra bränslekostnader per år.

Jag har endast provkört en d4 manuell och den kändes bra på alla punkter. Den hade dock lädersportstolar och dessa blev jag kär i. Har ej suttit i tygstolen. Tänkte att jag skulle testköra en d3, om jag lyckas hitta en.... Är lite rädd att den känns för klen.

Vad hade ni valt? En i princip naken d4 eller en d3 med betydligt mer lull lull och bättre interiör? De kostar lika mkt...
Användarvisningsbild
av torwald
Jag hade valt D3! Jag gillar lull-lull och tror inte på de specificerade siffrorna angående förbrukningen. Ett tips kanske skulle kunna vara att du struntar i lägga med kroken, köper den privat och monterar den själv. En fast krok kostar ca 2500kr och skall inte vara så besvärlig att få på själv. Fast det är klart mycket bekvämare att få kroken med från början....
Användarvisningsbild
av torwald
Glöm det där med kroken. Ser nu att du skrev "enligt bolagets krav", vilket förmodligen innebär att den inte skall monteras av dig själv :)
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag TROR inte det skiljer så mycket i förbrukning i verkliga livet mellan D3 och D4.

Jag hade valt D3:an tror jag, men en provkörning av dem båda innan beslut känns som ett måste för att utröna om prestandan räcker till.

Om ett år kan du ju säkert köpa till Polestar till D3:an.
av Lövet
Jag skulle valt D3an lätt. VEA är inte är i närheten av siffrorna i specifikationen i verkligheten.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag skulle försöka pressa försäljaren rejält på rabatt så du får in en VEA D4a i budgeten, utan att skippa allt för mycket lull. :)
Även om jag inte tror på 2dl skillnad så kommer det ändå vara en skillnad samt att du ju faktiskt har rätt så mkt mer kraft i VEAn.

Jag skulle i allafall göra ett försök hos försäljaren för att kunna få den nya motorn. :)
Användarvisningsbild
av crumpets
D3 kommer absolut inte ligga i närheten av 2dl merförbrukning per mil. En halv deciliter lär det handla om snarare. Jag gillar utrustning så jag säger hellre en rikligt utrustad D3 än en snikutrustad D4. XC60 D3/D4 kommer ändå inte vara snabb, så att skippa utrustning för att göra den lite lite mindre långsam känns väl sådär lagom prioriterat.
av erhug
Satt i princip samma sits som dig (se tidigare tråd). Skillnaden för mig var att jag vill ha automat och där är det skillnad mellan d3 och d4. Annars tänkte jag som dig att utrustning går före motor, lyckades dock hyvla lite på min offert så jag fick d4 för i princip samma peng.
Användarvisningsbild
av Grodan99
Skulle satsa på motor alla dagar i veckan om jag var tvungen att välja. Är rejäl skillnad på D3 och D4 i vrid. Egentligen föredrar jag 5 cylindrar mot 4, men i detta fallet skulle jag absolut satsa på D4. Personligen gillar jag att KÖRA bil.....inte bara åka med :wink:

När du ligger ute på vägarna och bränner mil i tjänsten tror jag faktiskt du uppskattar mer vrid och hk än ex. silverfärgade rails.
av MasterM
Kul att så många röstar på en D3 - jag trodde faktiskt att majoriteten av alla reaktioner skulle vara precis tvärtom.
D3 kommer absolut inte ligga i närheten av 2dl merförbrukning per mil. En halv deciliter lär det handla om snarare...
Många är lite inne på samma spår - att skillnaderna inte är så stora. Är det så liten skillnad så är det kanske rent av en s.k "no brainer" att ta en D3.
Skulle satsa på motor alla dagar i veckan om jag var tvungen att välja. Är rejäl skillnad på D3 och D4 i vrid. Egentligen föredrar jag 5 cylindrar mot 4, men i detta fallet skulle jag absolut satsa på D4. Personligen gillar jag att KÖRA bil.....inte bara åka med
Jag tänker som sagt provköra en D3:a först, och upplever jag den som slö och seg så tar jag kanske D4:an, men varesig jag väljer en D3 eller D4 (eller för den delen haft kapital att välja en D5), så är jag redan inställd på att detta främst är en bil som man - som du uttrycket det - bara åker med....
Satt i princip samma sits som dig (se tidigare tråd). Skillnaden för mig var att jag vill ha automat och där är det skillnad mellan d3 och d4. Annars tänkte jag som dig att utrustning går före motor, lyckades dock hyvla lite på min offert så jag fick d4 för i princip samma peng.
Får jag fråga hur många procent du lyckades pruta? Jag har fått ner önskad bil 10% själv.

Spontant, innan provkörning, lutar det nu starkt åt en D3. Är det någon förutom eventuellt Grodan99, som kört båda modellerna och kan yttra sig om prestanda osv?

Ytterligare en plusgrej med D3 och tilltänkt utrustningsnivå Ocean Race är att man får en av Volvos dyraste lack - crystal white - för endast 3000kr tillägg mot i annat fall runt 11000 kr. Velar lite mellan den och svart metallic ...
Lossa dörrhandtag volvo v70 2013

Jo ja men jag ser alltså inte Torxskruven pg[…]

Ja det är bilar med Sensus och det är […]

Pilot Assist

Ja, det finns olika varianter, beroende på h[…]

Skrynkliga förrsidor

Alla 940 har dåliga dörrsidor om solen[…]