- tis 03 jun 2014, 09:43
#869445
Ska plocka ut en XC60 2015-årsmodell som tjänstebil och har 7,5 prisbasbelopp att röra mig med. Företaget accepterar inte att beloppet överskrids. Drag är ett krav. Likaså diesel. Pga dessa kriterier har det uppstått ett litet i-landsproblem.
Ska jag välja en D4 manuell och då endast få utrustningsnivå momentum, business edition, standardlack, standard tygstolar, fast drag och 18" fälgar? Jag väljer att lägga 6-7tkr på uppgradering till 18" fälgar då 17" känns oproportionerligt. Ganska exakt 7,5 prisbasbelopp kostar denna bil.
Eller väljer jag den inte alls lika bränslesnåla D3, även här manuell, men istället med ocean race där man får lädersportstolen, kromade rails, 18" fälgar, metalliclack m.m på köpet. Business edition väljs och likaså drag enligt bolagets krav. Utöver detta blir det med D3 dessutom pengar över att välja exempelvis sensorer fram, laminerade sidorutor och sportpedaler eller liknande. Ni förstår skillnaden...
D3 kommer säkert att dra ca 2dl mer per mil, vilket säkert för mig gör 6000 kr i extra bränslekostnader per år.
Jag har endast provkört en d4 manuell och den kändes bra på alla punkter. Den hade dock lädersportstolar och dessa blev jag kär i. Har ej suttit i tygstolen. Tänkte att jag skulle testköra en d3, om jag lyckas hitta en.... Är lite rädd att den känns för klen.
Vad hade ni valt? En i princip naken d4 eller en d3 med betydligt mer lull lull och bättre interiör? De kostar lika mkt...
Ska jag välja en D4 manuell och då endast få utrustningsnivå momentum, business edition, standardlack, standard tygstolar, fast drag och 18" fälgar? Jag väljer att lägga 6-7tkr på uppgradering till 18" fälgar då 17" känns oproportionerligt. Ganska exakt 7,5 prisbasbelopp kostar denna bil.
Eller väljer jag den inte alls lika bränslesnåla D3, även här manuell, men istället med ocean race där man får lädersportstolen, kromade rails, 18" fälgar, metalliclack m.m på köpet. Business edition väljs och likaså drag enligt bolagets krav. Utöver detta blir det med D3 dessutom pengar över att välja exempelvis sensorer fram, laminerade sidorutor och sportpedaler eller liknande. Ni förstår skillnaden...
D3 kommer säkert att dra ca 2dl mer per mil, vilket säkert för mig gör 6000 kr i extra bränslekostnader per år.
Jag har endast provkört en d4 manuell och den kändes bra på alla punkter. Den hade dock lädersportstolar och dessa blev jag kär i. Har ej suttit i tygstolen. Tänkte att jag skulle testköra en d3, om jag lyckas hitta en.... Är lite rädd att den känns för klen.
Vad hade ni valt? En i princip naken d4 eller en d3 med betydligt mer lull lull och bättre interiör? De kostar lika mkt...