Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linqid
Standardchassit är lite åt det fastare hållet, men inte alls lika fast som t ex R-Design. Touringchassit är lika med "komfortchassi". Jag har tyvärr aldrig testat en bil med touringchassi, så jag inte säga något om det. Std-chassit tycker jag har en bra avvägning mellan komfort och sport. V70 med std-chassi är i jämförelse som en jolle mitt i ett stormande hav.
Användarvisningsbild
av kez_style
Jag hade standard chassi på min Volvo S60 (2012a) och tyckte den var bekväm och skön men i min nuvarande Volvo V60 (2014) har jag Touringchassi (komfortchassi) och ångrar inte en sekund.
Betydligt bekvämare och mjukare gång utan att bilen känns som en "V70"... jag upplever bilen fortfarande stabil och trygg på vägen trots att jag försöker pressa den.
Jag skulle valt touring chassi igen utan att ens tveka. Utvändigt syns ingen skillnad mellan alternativen.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Jag valde touringchassie på min V60 -14 också.
Är väldigt nöjd med det.

Är ingen expert men tycker inte skillnaden är särskilt stor. Lite skillnad märker man dock där vägen är dålig och ojämn till touringchassiets fördel om man föredrar komfort.
av riha
hahaha, där ser man, jag valde touring chassit för jag trodde det var lite fastare än std. Men, det är väl inte helt fel då att få ett lite skönare chassi med touring, vi bor på landet, grusvägar, hästsläp, dåligt underlag mm.
Sen kör jag mycket långa sträckor i tjänsten, så då förmodar jag att touringchassit är till sin fördel med.
av Primus
riha skrev:hahaha, där ser man, jag valde touring chassit för jag trodde det var lite fastare än std. Men, det är väl inte helt fel då att få ett lite skönare chassi med touring, vi bor på landet, grusvägar, hästsläp, dåligt underlag mm.
Sen kör jag mycket långa sträckor i tjänsten, så då förmodar jag att touringchassit är till sin fördel med.
Men är du nöjd med hur du upplever bilen?
av riha
Primus skrev:
riha skrev:hahaha, där ser man, jag valde touring chassit för jag trodde det var lite fastare än std. Men, det är väl inte helt fel då att få ett lite skönare chassi med touring, vi bor på landet, grusvägar, hästsläp, dåligt underlag mm.
Men är du nöjd med hur du upplever bilen?
Jag har inte fått den, det är en V60 MY15 om är lagd beställning på, så jag vet först när den levereras någon gång i juni.
av devvan
Tjena,

Är osäker på om du frågar ur S60 eller V60-perspektiv - jag kan dock bara svara för S60.

Jag är heller ingen expert, men av de bilar jag kört så tycker jag inte att det är någon särskilt stor skillnad mellan standard- eller touringchassi.
I ärlighetens namn så vet jag inte om det ens är någon större skillnad mot R-design heller, fast då pratar vi landsvägs-/motorvägskörning - på gropiga grusvägar är det säkert skillnad.

En nackdel (som jag ser det) med touringchassit (kan dock inte svära på att det inte är likadant med standardchassit) är att bilen blir något högre baktill, dvs det blir ett ganska stort avstånd mellan däcket och hjulhuset ("XC-hög" som vissa beskriver det). Men det är ju en smaksak.

Lycka till med ditt val!
andreas 80 skrev:Jag valde touringchassie på min V60 -14 också.
Är väldigt nöjd med det.

Är ingen expert men tycker inte skillnaden är särskilt stor. Lite skillnad märker man dock där vägen är dålig och ojämn till touringchassiets fördel om man föredrar komfort.
Upplever inte du något av det jag nämnde ovan, dvs stort avstånd i höjd mellan däckets överkant och hjulhus. Detta fenomen kanske inte infaller på en V60 då den eventuellt är något tyngre i bakkärran än en S60 pga kombins påbyggnad?
Användarvisningsbild
av andreas 80
devvan skrev: Upplever inte du något av det jag nämnde ovan, dvs stort avstånd i höjd mellan däckets överkant och hjulhus. Detta fenomen kanske inte infaller på en V60 då den eventuellt är något tyngre i bakkärran än en S60 pga kombins påbyggnad?
Nej faktiskt inte, har ju en V60 som sagt.
Såhär ser det ut från sidan.

Bild

Bild
av devvan
Hmm, svårt att säga på rak arm - men det ser ändå ut som att din är lite lägre i baken. Kanske har att göra med ett tyngre bakparti...

Såhär ser min ut. Om du jämför med din i verkliga livet, hur ser det ut i jämförelse?

Bild

Och en närbild

Bild

Har du eller har haft felkod måste du nolla […]

B230F går fett

På en original BTR lossar du den klena vakuu[…]

Kanske lägger lite tid på detta i helge[…]

HVO 100

HVO 100 kan ha ett cetantal på 70 Eller i n&[…]